11 resultaten die je bereikt door podcasting

Ik vind ik niets leuker dan te sparren met bedrijven en ondernemers over de mogelijkheden van podcasten. Als ‘podcast-addict’ weet ik hoeveel mogelijkheden het hebben van een goede podcast kan betekenen voor bedrijven. Podcasten leeft écht en dat vind ik superleuk om te zien! Toch krijg ik veel vragen over podcasten, zoals: wat moet ik dan vertellen (en wat niet)? Waar begin ik? Hoe pak ik het aan? Wie zit er op mijn podcast te wachten? Zijn er al niet veel te veel andere podcasts? In deze blog deel ik 11 resultaten die je bereikt door podcasting!

Ondernemers over de mogelijkheden van podcasting

Natuurlijk weet ik inmiddels wel wat de mogelijkheden van podcasting zijn, maar hoe zit dat bij anderen? Het leek me interessant om dit te onderzoeken, daarom plaatste ik onlangs een oproep op sociale media, waarin ik vroeg of podcastmakers met me wilden delen wat podcasting ze tot nu toe had opgeleverd.

Dat leverde flink wat input op van andere podcastmakers en het was supertof om met ze te spreken over onze gezamenlijke liefde: podcasting!

De centrale vraag die ik de makers stelde, was: wat heeft jouw podcast je tot nu toe opgeleverd? De antwoorden bundelde ik in elf resultaten die je in dit blogartikel leest. Het leuke én opvallende van de reacties was, dat elke maker zo zijn eigen woorden heeft, maar de rode draad heel duidelijk was.

Dit zijn de elf resultaten die door podcastmakers genoemd werden:

Resultaat 1: podcasting zorgt voor een eigen podium

Ik kan helemaal mijn eigen ding doen”, zei bijvoorbeeld een podcastmaker. Zij heeft voorheen bij de radio gewerkt. In haar eigen podcast heeft ze alle vrijheid om haar publiek te inspireren op haar geheel eigen manier. Precies dat geven veel andere podcastmakers ook aan. Zo gaf iemand aan dat hij onlangs een bijzonder kwetsbaar verhaal over zijn privéleven deelde, waarop hij heel veel warme reacties kreeg. Kortom, een podcast geeft jouw bedrijf de mogelijkheid om jouw unieke boodschap op een persoonlijke én waardevolle manier te verspreiden.

Met podcasting kun je dus helemaal zelf invullen hoe jouw boodschap gehoord gaat worden. Hoe zou jouw eigen podcastpodium eruitzien? Welke boodschap heb je te vertellen? Hoe zou je dat doen? Wil je interviewen? Live podcasten met publiek? Vragen beantwoorden? Denk hier eens over na.

Resultaat 2: je krijgt meer volgers door podcasting

Dit is een antwoord dat heel vaak werd gegeven door verschillende podcastmakers. Van een eigen ontstane community door hun podcast, tot nieuwe connecties die bij je aanhaken vanwege jouw unieke content. Maar ook meer zichtbaarheid en bereik werd door diverse podcastmakers genoemd. Door zoekwoorden slim in te zetten (bijvoorbeeld door namen van bekende gasten te noemen) ga je ook nog eens beter scoren in Google. Het gebruiken van elkaars bereik is daarnaast ook een manier die veel ingezet wordt, waardoor je nóg meer impact maakt met je podcast.

Podcasting levert dus zeker meer volgers en zichtbaarheid op. Wat zou dat voor de groei van jouw bedrijf betekenen? Welke groei wil jij realiseren?

Resultaat 3: meer klanten, opdrachten en inkomsten

100.000 euro omzet in één jaar door je podcast. Het kan, vertelt één van de podcastmakers, want dit resultaat haalt ze nu al twee jaar achter elkaar. Ze zegt ook: “80% van mijn klanten heeft mijn podcast geluisterd en is daardoor in aanraking met mij gekomen.”

Ik vind het opvallend dat bedrijven en ondernemers die ik spreek vaak aangeven dat ze meer klanten zouden willen door podcasten. Toch hoor ik deze reden nooit als eerste tijdens mijn onderzoek! Het lijkt erop dat mooie reacties van luisteraars en plezier bij het maken van hun podcast belangrijkere resultaten zijn. Er was zelfs een podcastmaker die door het podcasten haar baan had opgezegd, zodat ze geheel leeft van de inkomsten uit haar bedrijf! De inkomsten die zij nu heeft, geven haar veel rust en vertrouwen.

Luisteraars blijken niet alleen naar je podcast te luisteren, maar er zijn ook luisteraars die uiteindelijk met je willen samenwerken of iets van je willen kopen doordat ze jouw podcast waardevol vinden. Welke luisteraars zou jij willen aantrekken? Wat zou het jou geven als je meer klanten en omzet krijgt door jouw podcast?

Resultaat 4: krijg uitverkochte zalen door podcasting

Een aantal podcastmakers die ik sprak, hebben een live-event georganiseerd. Ik kan mijn eigen benefietevenement als voorbeeld noemen, want in oktober 2019 organiseerde ik het benefiet event ‘Hooked on Giving’. Uiteindelijk haalden we meer dan € 17.000, – op voor het goede doel: Stichting MommaLuv. De zaal werd grotendeels gevuld met mijn podcastluisteraars. De opbrengst was zeker niet zo hoog geweest zonder mijn podcast. Ook andere podcastmakers die ik interviewde, organiseerden benefiet- of eigen evenementen. Ze verkochten veel kaartjes aan hun podcastluisteraars, net zoals ik deed. Zoals één respondent zei: “zij zijn mijn favoriete publiek!” Podcastluisteraars zijn echte fans; ze zijn trouw en loyaal. Heerlijk als deze fans bij jou in de zaal zitten, toch?!

Jouw fans luisteren niet alleen je podcast, maar ze willen je ook graag live ontmoeten. Wil jij al langer een event geven? Waar zou je event dan over gaan? Welke gasten heb je het liefst in de zaal?

Resultaat 5: podcasting houdt jouw expertstatus hoog

Meerdere podcastmakers geven aan dat ze door hun podcast nu meer als expert gezien worden. Gevolg? Ze worden gevraagd om hun expertise elders te komen delen, zoals op een fysiek podium, online en als panellid. Er zijn zelfs podcastmakers gevraagd voor het schrijven van een boek. Alle ondervraagden zijn unaniem: podcasting houdt jouw expertstatus hoog!

Voor welk evenement of tv-programma zou jij graag gevraagd willen worden? Heb je al een boek in je hoofd en wat zou de titel zijn? Als je een podcast begint, moet je zeker nadenken over deze vragen 😊.

Resultaat 6: podcasting zorgt voor het uitbreiden van je kennis

Als je in de rol van podcasthost gaat interviewen, doe je nieuwe kennis op in het expertisegebied van je gast. Je leert op een hele leuke manier nieuwe dingen en ontmoet ook nog eens interessante mensen.

Is lezen niet zo jouw ding? Of heb je het idee dat je uren op YouTube blijft hangen om nieuwe kennis op te doen? Stop met consumeren en start produceren! Door in je podcastafleveringen anderen te interviewen, doe je niet alleen kennis op, maar geef je je nieuwe kennis ook direct door. Pocasting is de perfecte manier om je eigen kennis uit te breiden én meteen te delen.

Resultaat 7: connecten met nieuwe mensen

Anderen interviewen is een perfecte manier om te connecten met nieuwe mensen. Veel experts vinden het delen van hun kennis ontzettend leuk. Door te connecten, breid je je netwerk razendsnel uit. Daarnaast mag je ze ook nog eens het hemd van het lijf vragen 😊.

Welke mensen zou jij graag willen interviewen in je podcast? Welk expertisegebied zou je verder willen ontwikkelen?

Resultaat 8: bereik persoonlijke groei door podcasts

Je kunt je als podcastmaker misschien voorstellen dat je niet alleen op zakelijk vlak, maar ook op persoonlijk vlak te maken krijgt met uitdagingen. Zo kun je te maken krijgen met kritiek van luisteraars. Misschien krijg je ook wel eens te maken met bepaalde verzoeken of eisen als je iemand gaat interviewen. Door over deze dingen na te denken, kun je flink uitgedaagd worden om te groeien, of je dit nu wilt of niet!

Een eigen podcast daagt je uit om je mindset lekker te stretchen. In je eigen cocon, met de platformen waar je nu aanwezig bent, is het lekker veilig. Ben jij klaar om een sprong te nemen op het gebied van persoonlijke groei?

Resultaat 9: branding door podcasten

Dit resultaat is het best samen te vatten als: merkversteviging. Een maker gaf aan: “potentiële klanten besluiten met ons samen te werken, omdat ze precies weten waar we voor staan”. Branding, ofwel het versterken van je merk, kun je perfect doen met het maken van een passende bedrijfspodcast. Een mooi voorbeeld hiervan is de podcast van Nike, die een podcast maken over holistische fitness. Het is wel duidelijk welke merkwaarde ze hiermee willen verstevigen.

Denk bij het starten van jouw eigen podcast goed na; hoe kun jij jouw merk verstevigen? Welke kernwaarden komen terug? Welke waarde wil je accentueren (denk aan Nike)?

Resultaat 10: podcasting zorgt voor verbinding

Verbinding met zowel (potentiële) klanten als interviewgasten, wordt gezien als een belangrijk resultaat van de podcasts van de makers die ik sprak. De persoonlijke verhalen die luisteraars delen met podcastsmakers, zorgen voor mooie gesprekken. Deze oprechte connectie maakt voor veel podcasters het verschil, want zo merk je dat jouw podcast voor impact zorgt! Door je boodschap te verspreiden, kan er voor jouw luisteraar écht iets veranderen. Kortom: verbinden met de luisteraar én je podcastgasten, dat geeft podcastmakers motivatie om podcasts te maken.

Wat zou jij graag willen delen met jouw luisteraar? Durf je daarin ook echt persoonlijk te zijn, zodat je luisteraar de verbinding voelt met jou? Welke connecties zou jij graag willen aangaan en welke gasten wil jij graag in je podcast?

Resultaat 11: podcasting is superleuk!

Veel van de ondervraagden geven aan dat ze het vooral heel erg leuk vinden om podcasts te maken. De volgende pluspunten werden genoemd:

  • Verbinden met anderen
  • Reacties van luisteraars
  • Delen van hun boodschap
  • Nadenken over hun merk
  • Opnemen van waardevolle items

Dit alles geeft ze vooral heel veel plezier en draagt bij aan het leven van hun passie, missie en purpose.

Hoe kun jij nog meer je boodschap uitdragen op een manier die past bij jou? Hoe zou je daarin plezier kunnen beleven? Wat is jouw purpose?

Ik ben heel benieuwd, welk van de bovengenoemde resultaten spreken jou het meest aan voor jouw bedrijf?

In mijn ‘Podcast Stappenplan’ lees je exact hoe je jouw podcastfundament neerzet, zodat je ontdekt hoe je met alleen maar je eigen stem meer klanten krijgt en je concurrent voorbijraast.

Wil jij een handig stappenplan voor het starten van je eigen podcast? Deze kan je via deze link aanvragen.

I’m sure: dit is jouw podcastmoment, just start!

Warme groeten,

Mirjam

Geef een reactie