12 ingrediënten van een succesvolle podcast

12 ingrediënten van een succesvolle podcast

Iedereen kan een podcast beginnen. Je hebt niet meer dan een telefoon met microfoon nodig en je publiceert je audio opname en voilà: jouw eigen podcast is een feit!

Er is ook een podcast van dit blog dus als je liever luistert dan leest, check hier de podcast!

In dit blog lees je hoe je ervoor zorgt dat jij een succesvolle podcast (her) start. Hoe je luisteraars krijgt en een echte fanbase creëert van luisteraars die op jouw aflevering zitten te wachten.

Merk je dat je nog wel wat hulp kunt gebruiken om jouw eigen podcast te (her) starten? Dan nodig ik je graag uit om mee te doen aan mijn driedaagse Podcast Training. Morgen starten we al.

Maar wat maakt nu een podcast succesvol?

Een succesvolle podcast heeft mijn inziens drie belangrijke pijlers:

1)     Het draagt bij aan de beweging die je in gang wilt zetten. Voorbeeld: de Nederlandse podcast ‘Damn Honey’ is een positief pleidooi om te doen waar je zelf zin in hebt. Zodra de makers van hun luisteraars horen dat zij meer doen waar ze zelf zin in hebben, hebben zij een bijdrage geleverd aan die beweging en dus op de goede weg 😊.

2)     Het geeft jou als maker plezier. Als jij een podcast wilt maken over telefoonopladers en iedereen om je heen roept: “bah wat oninteressant, daar zit toch niemand op te wachten!” maar jij hebt er zelf ongelofelijk veel plezier in om alles rondom telefoonopladers te onderzoeken én te delen, dan is aan deze voorwaarde voor succes voldaan 😊.

3)     En een bedrijfspodcast heeft nog 1 belangrijk extra element en dat is dat het op de korte of lange termijn bijdraagt aan je bedrijfsdoelstelling. Bijvoorbeeld meer omzet of klanten.

Om deze pijlers stevig te laten staan, is een stevig fundament nodig. En dat wordt gevormd door de volgende 12 ingrediënten die een podcast succesvol maken:

Ingrediënt #1

Bedenk hoe je je podcast content wilt inzetten. Laat je je podcast transcriberen, zodat je er blogs van kunt maken? Of laat je een video meelopen, zodat je zowel audio als video- content hebt? Denk slim na.

Ingrediënt #2

Wat is je format, het doel van je podcast? Zorg dat je een duidelijk format hebt, luisteraars houden van herkenbaarheid, zoals vaste items in je afleveringen. En wees consistent!

Ingrediënt #3

Heb je wel eens nagedacht over een slimme spin off van je podcast? Zoals een event vullen door luisteraars van je podcast of een boek uitgeven met mooie verhalen uit alle afleveringen?

Ingrediënt #4

Kijk verder dan je neus lang is en doe geen aannames over een podcast binnen jouw branche of voor jouw bedrijf. Grote merken als Tinder, KLM en IKEA podcasten op hun geheel eigen, unieke manier. Dat kun jij ook.

Ingrediënt #5

Denk eens anders dan je nu gewend bent in een podcast. Kijk hoe je met creatief editen en het toevoegen van effecten en muziek jouw podcast (nog) dynamischer maakt. Of hoe je vaste rubrieken of vragen toevoegt aan je podcast.

Ingrediënt #6

Onderzoek welke verdienmodellen mogelijk en passend zijn voor jouw podcast. Verkopen van kaartjes voor je live event? Crowdfunding? Betaalde gasten? Er is meer mogelijk dan je denkt.

Ingrediënt #7

Verhalen inspireren. En een podcast is een perfect medium om mee te inspireren, meer nog dan ‘informeren’, alhoewel je die twee wel perfect kunt combineren in een podcast. Hoe zou het zijn als jij als bedrijf jouw luisteraar kunt laten wegdromen bij de verhalen rondom jouw ‘brand’? En wat zou het voor jouw bedrijf betekenen als jouw podcast afleveringen ervoor zorgen dat jouw luisteraar eindelijk in actie komt?

Ingrediënt #8

Welke vorm kies jij voor jouw podcast? Ga je zelf podcasts inspreken rondom een thema die relevant is voor jouw doelgroep, als een soort gesproken blog? Of ga je interviewen? Of beantwoord je vragen van luisteraars? Kies een vorm die bij jou past.

Ingrediënt #9

Wat wordt de frequentie van je podcast? Zorg ervoor dat je daarin consistent bent en blijft. Liever aangeven dat je wekelijks publiceert dan dat je zegt dagelijks te publiceren en na een half jaar alweer stopt. Doe wat je zegt, daardoor creëer je vertrouwen en credibility bij je luisteraar.

Ingrediënt #10

Durf te kiezen voor een niche en maak voor deze doelgroep relevante content. Je mag echt heel specifiek zijn en uitblinken in jouw specialisme.

Ingrediënt #11

Wil jij een podcast reeks maken rondom een onderwerp of wordt jouw podcast er eentje waar je regelmatig, bijvoorbeeld eens per week, publiceert? Veel makers denken dat ze zich meteen aan een wekelijkse frequentie moeten committeren als het om podcasten gaat. Maar als jij relevante content deelt in een afgeronde reeks, kan dit ook al heel waardevol zijn.

Ingrediënt #12

Zorg dat je podcast volledig aansluiten bij de kernwaarden van je bedrijf én van jou als ondernemer. Durf authentiek, persoonlijk en origineel te zijn, dan scoort jouw podcast het best.

Gouden Tip

Dan nog een gouden tip die bestaat uit drie stappen. Want een goede voorbereiding is het halve werk als je een succesvolle podcast wilt (her) starten. Ik werk met klanten gestructureerd aan hun podcast volgens deze drie stappen:

Stap #1: Bedenk

Maak een Podcast Plan waarin je je doelgroep omschrijft, maar ook de vorm die je in de podcast gaat gebruiken, en ook de frequentie waarin je gaat publiceren en de lengte van je afleveringen. Ik kan je ook zeker adviseren om voorbeelden van andere podcasts te bekijken/ beluisteren. Kopieer nooit, maar laat je inspireren voor je eigen podcast.

Stap #2: Creëer

Zorg dat je alle technische shizzle op orde hebt: materiaal, software, maar ook RSS feed etc. Bedenk welke platforms je wilt gebruiken en hoe je de interviews (als je gaat interviewen) gaat aanpakken.

Stap #3: Promoot

Een eigen podcast is leuk, maar je wilt natuurlijk ook luisteraars voor je podcast. Zorg daarom dat je de Most Valuable Podcast in je markt wordt, deel heel veel waarde. Zorg dat je weet wat je luisteraars willen horen door ze regelmatig te betrekken bij je afleveringen.

NU BEN IK NATUURLIJK ONTZETTEND BENIEUWD:

Heeft dit blog jou het laatste duwtje in de rug gegeven om nu eindelijk te starten met je podcast? Wil je dit met me delen door mij een e-mail te sturen? In de tussentijd kun je je ook inschrijven voor mijn gratis Masterclass waarin ik je nog veel meer vertel!

Geef een antwoord