Vind jij het ook zo fijn om inspirerende podcasts te luisteren, terwijl je aan het wandelen bent of op de loopband staat? Misschien juist wel als je huishoudelijke klussen doet.
- Jouw studenten (die liever luisteren dan saai een boek lezen) willen geïnspireerd worden door jouw unieke informatie, want ze houden van aanstekelijke verhalen.
- Potentiële klanten (die graag willen afvallen) willen jouw visie horen, zodat een gezonde leefstijl wel haalbaar blijkt.
- Die ene potentiële klant (die nu nog worstelt met de opvoeding) wacht op jouw mooie, kwetsbare verhalen van opvoeders die hen voorgingen.
- Een potentiële klant (met serieuze verbouwplannen) zou supergoed geholpen zijn met praktische tips en inspirerende voorbeelden, die jij in een podcast vertelt.
Kortom: YES, er zitten potentiële klanten te wachten op jouw podcast!
Maar ja. Hoe begin je met een podcast? En, hoe vind je een format dat bij jou past?
Laat je inspireren door podcastmakers die je voorgingen. Er zijn veel verschillende podcasts om te luisteren. In Nederland worden er nog maar weinig formats gebruikt, zeker als het om podcasting voor bedrijven gaat. Toch is dat zonde, want er is heel veel mogelijk!
Hierbij lees je 12 inspirerende podcastvoorbeelden op een rijtje, zodat je de belangrijkste ingrediënten eruit kunt halen voor jouw eigen onderscheidende podcast!
#1- The Marie Forleo Podcast
Marie Forleo is een Amerikaanse ondernemer en een echte productiemachine te noemen. Niet alleen door de audio van haar video’s ook als podcast beschikbaar te stellen (superslim), maar ook door de frequentie van haar podcast. Om de drie dagen publiceert ze een nieuwe podcastaflevering.
#2- 100% Inspiratie Podcast
Thijs startte drie jaar geleden zijn 100% inspiratie podcast. Ik vind zijn podcast om diverse redenen enorm inspirerend. Allereerst omdat hij vanaf het begin een herkenbaar en duidelijk format heeft staan: hij deelt zijn zoektocht naar geluk en succes door bekende Nederlanders te interviewen. Daarnaast is hij consistent: wekelijks kun je een nieuwe aflevering beluisteren, daardoor heeft hij steeds meer luisteraars gekregen. En, hij heeft door zijn podcast zijn grote droom weten te realiseren: een theater uitverkopen met zijn theatershow.
#3- Where Should We Begin with Esther Perel
Veel bedrijven en ondernemers vragen zich af of een podcast wel werkt voor ze. Met deze podcast bewijst relatietherapeute Esther Perel dat het niet uitmaakt in welke branche je zit om een succesvolle podcast te hebben. Ik bedoel, wie gelooft dat je relatietherapiesessies opneemt en integraal via een podcast uitzendt? Esther Perel doet het en heeft daarmee wereldwijd honderdduizenden fans gecreëerd.
#4- De Brand in het Landhuis
De brand in het Landhuis is één van de true-crimepodcasts die bewijst dat het genre in Nederland werkt. Vanaf het eerste moment neemt de maker je mee in zijn zoektocht om een mysterie in Vught op te lossen. Hooked garantie! Dit is een mooi voorbeeld hoe je met editen van uitspraken, muziek en diverse mensen een dynamische podcast kunt maken.
#5- DTR- The official Tinder podcast
The offical Tinderpodcast is een mooi voorbeeld om te zien hoe je een podcast voor je bedrijf kunt laten werken door te inspireren. Tinder onderzoekt liefde en dating in de breedste zin van het woord. Originele afleveringen en inspirerende content.
#6- Potterless
In deze podcast leest de podcasthost de boeken van Harry Potter voor de allereerste keer en gaat daarover in gesprek. Begonnen als ‘grapje’, met inmiddels een enorme fanbase. Dit is echt een prachtig voorbeeld hoe populair nichepodcasts kunnen zijn én worden. In Amerika zijn er zelfs podcasts over kantoorartikelen!
#7- Damn Honey
Mooi (Nederlands) voorbeeld hoe je van je podcast een talkshow maakt met een vast format, gasten en rubrieken. Aan de hand van actuele thema’s en vraagstukken rondom feminisme, gaan de twee podcasthosts in gesprek met gasten. Daarnaast zijn er vaste rubrieken. Damn honey is net als een talkshow of magazine, maar dan online en met feminisme als uitgangspunt.
#8- Eindbazen
Podcasthosts Wiggert Meerman en Michel Vos nemen je nu al 166 afleveringen mee in de gesprekken die zij hebben met ‘eindbazen’, van wetenschapper tot ondernemer. Wiggert en Michel koppelen een interessant verdienmodel aan de podcast, namelijk crowdfunding voor het aanschaffen van nieuwe apparatuur.
#9- Online marketing made easy
Amy Porterfield bewijst dat het mogelijk is om een succesvol verdienmodel te koppelen aan je podcast. Natuurlijk is de Amerikaanse markt groter dan de Nederlandse. Toch zie je hoe verrijkend het voor je bedrijf is, als je consistent waardevolle en relevante content maakt voor jouw publiek. Amy wisselt eigen podcasts en interviews af. Al zijn er voorbeelden die het tegendeel bewijzen, mijns inziens is deze afwisseling van belang om jouw ‘brand’ optimaal te laden en Amy is daar een mooi voorbeeld van.
#10- In het Rijks
In het Rijks, de podcast van het Rijksmuseum, vertelt de verhalen van de kunstwerken in het museum. Dit werkt inspirerend, omdat duidelijk maakt dat podcasting echt achtergronden kan vertellen waar je in je bedrijf (of in dit geval: in het museum) geen ruimte voor hebt. Lekker wegdromen bij kunst, dat is wat je bij Rijks doet.
#11- The Gary Vee Audio Experience
De naam van deze podcast zegt het al, deze podcast van host Gary Vaynerchuk, levert je een ervaring. Al zes jaar inspireert hij ondernemers met zijn podcast. Gary bewijst, net als vele andere consistente podcasters, dat continu relevant zijn voor je doelgroep z’n vruchten afwerpt.
#12- Lessen voor een rijker leven
Deze podcastreeks van in zeven afleveringen is gemaakt door privatebank Insinger Gilissen. Dit bedrijf bewijst dat het voor ieder bedrijf (in elke branche) interessant is om aan podcasting te denken. In deze podcast hoor je gasten als Monique van de Ven, Hedy d’Ancona en Adriaan van Dis over hun definitie van een rijker leven. Aan de hand van een brief die ze schrijven aan hun jongere zelf, nemen ze de luisteraars mee. Ik vind dit een heel mooi voorbeeld dat laat zien hoe je je ‘brand’ en kernwaarden als bedrijf echt kunt laden met een podcast.
Welke lessen kun jij uit deze inspiratiebronnen halen voor jouw eigen onderscheidende podcast?
Bedenk hoe jij je podcastcontent wilt inzetten
Bedenk hoe jij je podcastcontent wilt inzetten. Laat je je podcast transcriberen, zodat je er blogs van kunt maken, of laat je een video meelopen, zodat je zowel audio- als videocontent hebt? Denk slim na.
Kies een format en doel van je podcast
Wat is je format en doel van je podcast? Zorg dat je een duidelijk format hebt, want luisteraars houden van herkenbaarheid, zoals vaste items in je afleveringen. Wees consistent!
Denk na over een inspirerende podcast spin-off
Heb je wel eens nagedacht over een inspirerende spin-off van je podcast? Denk aan voorbeelden, zoals: een event vullen door luisteraars van je podcast of een boek uitgeven met mooie verhalen uit alle afleveringen?
Ontdek je eigen, unieke manier
Grote merken als Tinder, KLM en IKEA podcasten op hun geheel eigen, unieke manier. Dat kan jij ook! Probeer geen aannames te doen over een podcast binnen jouw branche of voor jouw bedrijf.
Kijk verder dan je gewend bent
Kijk eens verder dan je nu gewend bent in een podcast. Ontdek hoe je met creatief editen en het toevoegen van effecten en muziek, jouw podcast (nog) dynamischer maakt.
Koppel een verdienmodel aan jouw podcast
Onderzoek welke verdienmodellen mogelijk en passend zijn voor jouw podcast. Is dit het verkopen van kaartjes voor je live-event? Crowdfunding? Betaalde gasten? Er is meer mogelijk dan je denkt.
Bedenk verhalen die inspireren
Verhalen inspireren. Een podcast is een perfect medium om mee te inspireren. Hoe zou het zijn als jij als bedrijf jouw luisteraar kunt laten wegdromen bij de verhalen rondom jouw ‘brand’? Wat zou het voor jouw bedrijf betekenen als jouw podcastafleveringen ervoor zorgen dat jouw luisteraar eindelijk in actie komt?
Kies een vorm voor jouw podcast
Welke vorm kies jij voor jouw podcast?
- Ga je zelf podcasts inspreken als een soort gesproken blog?
- Wil je gaan je interviewen?
- Vragen van luisteraars beantwoorden?
Kies een vorm die bij jou past en bedenk hoe jij jouw luisteraars kunt inspireren met jouw podcast!
Denk na over de frequentie van je podcast
Wat wordt de frequentie van je podcast? Zorg ervoor dat je daarin consistent bent én blijft. Je kunt beter aangeven dat je wekelijks publiceert, dan dat je zegt dagelijks te publiceren en na een half jaar alweer stopt. Doe wat je zegt, daardoor creëer je vertrouwen bij je luisteraar.
Durf te kiezen voor een niche
Durf te kiezen voor een niche en maak voor deze doelgroep relevante content. Je mag echt heel specifiek zijn en uitblinken in jouw specialisme.
Deel relevante content
Veel podcastmakers denken dat ze zich meteen aan een wekelijkse frequentie moeten commiteren als het om podcasten gaat. Maar als jij relevante content deelt in een afgeronde reeks, kan dit ook al heel waardevol zijn.
Durf authentiek, persoonlijk, inspirerend en origineel te zijn
Zorg dat je podcast volledig aansluit bij de kernwaarden van je bedrijf én van jou als ondernemer. Durf authentiek, persoonlijk en origineel te zijn, dan scoort jouw podcast het best.
Nu ben ik natuurlijk ontzettend benieuwd welke podcast jij inspireren vindt?
Welke podcast vind jij het meest inspirerend? En, welk ingrediënt kies jij om toe te passen in jouw eigen podcast?
In mijn ‘Podcast Stappenplan’ lees je exact hoe je jouw podcastfundament neerzet, zodat je ontdekt hoe je met alleen maar je eigen stem meer klanten krijgt en je concurrent voorbijraast.
Wil jij een handig stappenplan voor het starten van je eigen podcast? Deze kan je via deze link aanvragen.
I’m sure: dit is jouw podcastmoment, just start!
Warme groeten,
Mirjam