25 redenen om juist NU een podcast te maken

25 redenen om juist NU een podcast te maken

Is dit een goede tijd om een podcast te maken?” En: “podcasten is nu wel over z’n hoogtepunt heen, toch?” Meerdere malen per dag krijg ik deze vraag. In deze blog lees je 20 redenen om te beginnen met podcasten én ik deel 5 extra redenen om juist nu in deze periode met coronamaatregelen te starten.

Dit zijn de 20 redenen om NU een podcast te maken:

Reden #1: sterke stijging van podcasts

Steeds meer mensen luisteren naar podcasts en in de toekomst zal dit alleen maar toenemen. In 2019 luisterden 5 miljoen Nederlanders naar een podcast. Daarnaast stijgen de advertentie-inkomsten van een podcast momenteel met meer dan 20% per jaar.

Reden #2: er is genoeg ruimte om een podcast te maken

Wereldwijd zijn er 500 miljoen blogwebsites, 31 miljoen YouTubekanalen en maar 800.000 podcast kanalen. In Nederland zijn er totaal ongeveer 6.000 verschillende podcasts, waarvan een flink aantal journalistieke podcasts rondom actualiteit en sport. Ken jij bedrijven die een serieuze podcast hebben en er geld mee verdienen? Waarschijnlijk moet je hard nadenken om er een paar te bedenken. Daarom is er juist NU ruimte om jouw eigen podcast te maken!

Ruimte #3: de mensen die jouw podcast beluisteren zijn trouw

Een podcastluisteraar ervaart de band met de maker als heel persoonlijk en luistert doelbewust en vol aandacht naar een podcast. Je zou kunnen zeggen dat de mensen die jouw podcast beluisteren heel trouw zijn. Maar liefst 85% van de luisteraars luistert een aflevering helemaal. Een overgroot deel van de luisteraars (88%) luistert de meeste of alle afleveringen van één podcastshow.

Reden #4: maak impact met jouw unieke stem

In jouw eigen podcast kun je jouw unieke stem laten horen en daarmee impact maken! Je kunt jouw visie, kennis en inspiratie op een hele waardevolle manier delen. Daardoor trek je als vanzelf luisteraars aan, die graag naar je luisteren en van je willen leren.

Reden #5: een podcast maken zorgt voor sales

Wist je dat je met het maken van een podcast ook kan zorgen voor meer sales? Met je podcast creëer je een trouwe fanbase van luisteraars, die graag naar je luisteren en met je willen samenwerken. Je podcast is daarmee een natuurlijke salestool, zonder te hoeven ‘husslen’, pushen of dure advertentiecampagnes te draaien.

Reden #6: maak een podcast voor jouw specifieke niche

Er is in een podcast ruimte voor specialistische content over jouw specifieke expertise. Hiermee kan jouw bedrijf unieke, relevante én waardevolle content maken voor jouw specifieke doelgroep. Als ondernemer ben je uniek en kun je dus podcasts maken voor jouw specifieke niche.

Reden #7: een goede podcast is laagdrempelig te maken

Een goede podcast is op een laagdrempelige manier te maken, want er zijn podcasts in alle soorten en maten. Er zijn talloze manieren om een waardevolle en onderscheidende podcast te maken voor jouw bedrijf. Dit kan een Q&A’s of interviews zijn, maar ook een monoloog of hoorspel. Het kan allemaal!

Reden #8: verspreid jouw boodschap via je podcast

Een podcast geeft jouw bedrijf de mogelijkheid om jouw unieke boodschap op een persoonlijke en waardevolle manier te verspreiden. Vul je podcast helemaal zelf in, zodat hoe jouw boodschap gehoord gaat worden. Bijvoorbeeld, door het interviewen van gasten of het beantwoorden van vragen van luisteraars. Je kunt er helemaal je eigen show van maken!

Reden #9: een podcast zorgt voor meer leads

Wist je dat een podcast ook nog eens zorgt voor meer leads? Gebruik je podcast om te verwijzen naar je website. Doe dit bijvoorbeeld door een mooie winactie te maken, passend bij je podcast, met een samenvatting van je aflevering. Daardoor krijg je meer verkeer naar je site en word je makkelijker gevonden door zoekmachines. Denk ook na over het verzamelen van e-mailadressen van je luisteraars, op die manier kun je ze waardevolle content sturen.

Reden #10: een podcast zorgt voor waardevolle content

Vaak hoor ik van bedrijven dat ze geen zin (en al helemaal geen tijd) hebben voor ‘een dingetje erbij’. Het laatste wat ik wil, is voor mijn klanten ‘een dingetje erbij’ creëren. Ondernemers hebben het al druk genoeg! Je podcast moet passen binnen je business- en contentstrategie en dat is zeker mogelijk als je het slim aanpakt. Een podcast zorgt voor waardevolle content, want door het telkens opnieuw gebruiken van je content kun je beter vindbaar zijn!

Reden #11: een podcast zorgt voor meer websitebezoekers

Jouw eigen podcast geeft je meer zichtbaarheid en bereik en dus ook voor meer websitebezoekers. Je website kan zelfs hoger gaan scoren in de zoekmachines. Door zoekwoorden slim in te zetten (denk aan namen van bekende gasten) gaat Google je website ook nog interessanter vinden. Vergeet niet om je podcast op je website te plaatsen, als er een nieuwe podcast klaar is. Dit wordt nog wel eens vergeten, gemiste kans!

Reden #12: meer bereik door jouw podcast

Interview je gasten voor je podcast? Vraag je gast of hij/ zij je interview wil delen via sociale media, e-maillijst of andere kanalen. Op die manier maak je gebruik van elkaars bereik en vergroot je daarmee je eigen bereik. Zo krijg je meer impact met je podcast.

Reden #13: krijg meer klanten, opdrachten en inkomsten

Wist je dat je uiteindelijk meer klanten, opdrachten én dus ook inkomsten kunt genereren met je podcast? Je creëert als het ware een trouwe fanbase. Deze mensen zijn niet alleen fan van je podcast, maar ook een beetje van jou. Dat betekent dat ze makkelijker met je willen samenwerken of iets van je willen kopen. Dat zorgt voor meer klanten en dus bedrijfsgroei.

Reden #14: jouw podcast zorgt voor uitverkochte zalen

Meer sprekersklussen krijgen of jouw eigen zaal vullen? Met een goedlopende podcast gaat dit een stuk gemakkelijker! Jouw fans luisteren niet alleen graag jouw podcast, maar willen je ook graag live ontmoeten. Gebruik je podcast om ervoor te zorgen dat je zalen gevuld raken met jouw fans.

Reden #15: een podcast zorgt voor een expertstatus

Expertstatus klinkt altijd als een beetje wollige taal, maar wat is het nu eigenlijk? Het betekent dat jouw publiek jou ziet én erkent als expert in jouw vakgebied. In een podcast deel je jouw kennis en expertise. Eigen zorgt je podcast ervoor dat je expertstatus (snel) verhoogd wordt, waardoor de media jou als expert gaat zien.

Reden #16: breid je kennis uit met podcasten

Je podcast zorgt er niet alleen voor dat je de kennis van jouw luisteraars vergroot, maar het zorgt er ook voor dat jij veel meer te weten komt over thema’s. Je verdiept je erin, interviewt anderen en deelt je kennis. Dat alles zorgt ervoor dat ook jouw kennis wordt vergroot.

Reden #17: podcasten betekent je netwerk uitbreiden

Anderen interviewen is een perfecte manier om een connectie te maken met nieuwe mensen. Dit kan zelfs gaan om personen die normaal gesproken een volle agenda hebben of verzoeken afhouden. Veel experts vinden het delen van hun kennis ontzettend leuk. Door connecties te maken, breid je je netwerk razendsnel uit. Daarnaast mag je ze ook nog eens het hemd van het lijf vragen!

Reden #18: persoonlijke groei door het podcasten

Podcasten daagt je op persoonlijk vlak soms flink uit. Kritiek van luisteraars, gasten die afzeggen of stelling innemen over thema’s die je aan het hart liggen. Kortom: er moeten keuzes worden gemaakt over een nieuwe richting. En dat maakt dat je groeit, of je nu wil of niet.

Reden #19: branding – verstevig je merk

Een podcast zorgt ervoor dat je je merk verstevigt: branding. Doordat luisteraars in je podcast horen waar jij voor staat, waar je ‘aan’ van gaat en hoe je over bepaalde dingen denkt, besluiten ze eerder met je samen te werken of van je te kopen. Versterk je merk dus met een passende bedrijfspodcast. Een mooi voorbeeld hiervan is de podcast van Nike, die een podcast maken over holistische fitness. Het is wel duidelijk welke merkwaarde ze hiermee willen verstevigen.

Reden #20: jouw podcast zorgt voor verbinding

Jouw podcast zorgt voor verbinding, no doubt about it! Je hoort persoonlijke verhalen van luisteraars, wat een bepaalde aflevering voor verandering bracht in het leven van de luisteraar. Soms ontstaan er zulke mooie gesprekken dat je door gasten wordt uitgenodigd voor een etentje of borrel achteraf. Deze verbinding zorgt dat je écht de impact van je podcast ervaart en dat is waarvoor heel veel podcastmakers en bedrijven podcasten: het verschil maken.

Extra Reden: podcasten is leuk!

Laten we vooral deze reden niet vergeten: podcasten is leuk! Als ik andere podcastmakers spreek, wordt dit heel vaak als reden gegeven: omdat ze het zo leuk vinden. Om anderen te ontmoeten, hun luisteraars te inspireren, radiootje te ‘spelen’, mooie content te maken of hun visie te delen. Dat alles geeft ze vooral heel veel plezier en draagt bij aan het leven van je passie, missie en purpose.

Waarom juist nu een podcast maken?

Waarom zou je juist nu, met de huidige coronamaatregelen, een podcast maken? Ik zette vijf redenen op een rijtje waarom juist NU je podcast starten heel slim is:

Coronareden #1

Als je veel op pad was naar opdrachtgevers of externe locaties, zit je nu thuis met een lege agenda. Mooie gelegenheid om je podcast juist nu te starten.

Coronareden #2

Jouw doelgroep zit op dit moment thuis en wacht met smart op jouw kennis en inspiratie. Verdiep je daarom nu in podcasten en wacht niet langer met je eigen podcast starten.

Coronareden #3

Moeilijk gasten te vinden voor je podcast? Niet nu. Al jouw favoriete volgeboekte sprekers, artiesten en drukke branchegenoten zitten nu voornamelijk thuis vanwege de maatregelen. Waarschijnlijk hebben ze nu genoeg ruimte om te babbelen met jou. Trek je stoute schoenen aan en vraag nu eindelijk die BN’er die je al zo lang wilt vragen, just do it!

Coronareden #4

Gelukkig maar dat er dertig jaar geleden geen coronacrisis was, want dan zat je nu mooi met de gebakken podcast-peren, omdat internet nog niet bestond. Nog nooit was online opnemen zo makkelijk als nu.

Coronareden #5

Je kunt de coronacrisis als volgend excuus gebruiken om niet in actie te komen, maar je kunt het ook aangrijpen om de andere kant op te bewegen. Zet je voicerecorder aan of koop een fancy microfoon, wacht niet langer, maar start met podcasten.

Goed, nu je al deze redenen op een rijtje hebt, is de tijd aangebroken om écht in actie te komen. Je bent ervan overtuigd dat jouw visie nu eindelijk gedeeld mag worden met de wereld. En je weet zeker dat jouw podcast aan jouw bedrijfsgroei gaat meehelpen.

Nu ben ik natuurlijk ontzettend benieuwd:

Welke reden geeft voor jou de definitieve doorslag om niet langer te wachten en jouw eigen podcast nu eindelijke te starten? Wil je dit met me delen door mij een e-mail te sturen? In de tussentijd kun je alvast aan de slag gaan door het gratis ‘podcast stappenplan’ te downloaden!

Geef een reactie