Vijf manieren om te voorkomen dat je podcast teveel tijd kost

Vijf manieren om te voorkomen dat je podcast teveel tijd kost

In deze podcast hoor je vijf manieren om te voorkomen dat je podcast teveel tijd kost. Van de podcast is ook een blog, deze zie je hieronder.

Vijf manieren om te voorkomen dat je podcast teveel tijd kost

Podcasting is een vorm van content maken. Maar ook blogs schrijven, video’s maken, website bijhouden, mails versturen zijn allemaal content vormen die ervoor zorgen dat jouw bedrijf of product relevant is en blijft voor je doelgroep. Content is een perfecte manier om waarde te leveren als je als bedrijf onderscheidend en vernieuwend wilt zijn.

Maar content bedenken, creëren en verspreiden kan ook veel van je tijd en aandacht vergen, terwijl je zoveel andere dingen te doen hebt.

Hoe kun je er dan voor zorgen dat je je tijd zo efficiënt en waardevol mogelijk benut?

Op welke kanalen moet je allemaal aanwezig zijn? Wat is waardevol voor je doelgroep en wat niet? Welke manier is het meest boeiend voor je volgers? En welke vorm past dan ook nog eens bij jou als maker én bij je bedrijf?

En tot slot een vraag waar ik zoveel ondernemers tegenaan zie lopen: hoe manage ik vervolgens al die verschillende content én die verschillende kanalen?

In dit blog geef ik antwoord op al deze vragen, zodat je voorkomt dat jouw podcast én jouw content veel te veel tijd van je vergt.

Allereerst: waarom is content nu zo belangrijk voor jou als bedrijf?

Vooral als je aan kennisoverdracht doet, bijvoorbeeld als je trainingen of coaching geeft, maar ook als jij artikelen schrijft of podcasts maakt, dan vertegenwoordigt al die content jouw waarde. Het is geen tastbaar product wat je verkoopt, het is jouw content. En die is uniek.

Brengt me ook bij het volgende en dat is de waarde van jou als personal brand. Als jij een personal brand bent, je bent bijvoorbeeld trainer, of je bent expert op een bepaald vakgebied, zoals bijvoorbeeld marketing specialist, voedingsdeskundige of burnout coach, dan is jouw unieke content ook het hart van je bedrijf.

Stel je voor, je bent marketing specialist, dan kan iedere marketing specialist 3 tips geven om meer klanten te krijgen. Maar alleen JIJ kunt jouw unieke sausjes eroverheen gooien, bijvoorbeeld met een eigen methode die je verwerkt in je content of een bepaalde tone of voice. Zo zag ik laatste een boekhouder die zei dat ze boekhouden leuk en licht maakt. In die ‘toon’ maakt ze ook haar content. Je ziet het terug in haar foto’s, je leest het in haar blogs. Dat is dus haar unieke ‘sausje’ als het ware.

Dat heeft natuurlijk ook alles met branding te maken: de manier waarop jij jouw merk laadt. Zo heb ik bijvoorbeeld een klant en zij helpt vrouwen met voedingsadvies. Ze werkt met drukke, ondernemende vrouwen en daarom moet alles, zoals haar recepten, maar ook haar trainingen, snel en simpel uitstralen. En dat zie je overal in terug, nogmaals in haar recepten, maar ook in haar blogs, in haar posts en in haar trainingen.

Kortom: als personal brand is het heel goed om een rode draad te hebben in je content, iets waardoor mensen je herkennen en iets wat altijd terug te herkennen is in je stijl.

Maar ook als je een product verkoopt, is content super belangrijk. Waarom? Omdat als je inspirerende content verspreid, je niet continu op de sales hoeft te zitten. Ik vind een heel mooi voorbeeld hiervan de podcast van KLM. In plaats van continue te zeggen: je moet op vakantie en koop je ticket bij KLM, dat is namelijk plat verkopen, zijn zij een podcast begonnen waarin zij reisverhalen van hun klanten vertellen. Waardoor ze hun luisteraars inspireren en ze als het ware vanzelf zin krijgen om op vakantie te gaan. En omdat ze de podcast van KLM luisteren, is KLM ook nog eens top of mind. En boeken ze toch dat ticket bij KLM.

Ook Tinder doet het op die manier. Ze zeggen niet continu: je moet daten en date je nieuwe partner bij ons, maar ze hebben een podcast waarin ze allerlei weetjes rondom daten delen en ook verhalen van hun klanten vertellen. Op deze manier entertainen ze hun luisteraars, want het is ook nog eens een hele grappige podcast, en daarmee associeren de luisteraars Tinder met grappig en leuk en luchtig. En ja, als ze dan gaan daten, dan denken ze eerder aan Tinder dan aan Parship, want ja, de podcast is zo leuk!

Er zijn dus bedrijven die content heel serieus nemen en daar veel tijd en aandacht in steken.

Wat ik nog vaak hoor, als het om podcasten gaat want dat is natuurlijk mijn ding, is dat bedrijven zeggen: ik heb er geen tijd voor. Of: wat levert het me op. Of: weer een DING erbij.

Ik denk het laatste dat wij content makers willen, of je nu een videograaf, tekstschrijver of podcaster bent, is meer werk creëren voor je klanten of meer ruis toevoegen en tijd afnemen. Ondernemers hebben het al druk genoeg en een extra project, daar zit niemand op te wachten.

Wat ik zie nu bij de klanten waarmee ik een podcast maak, is dat het essentieel is om te kijken hoe het past in de content strategie. En dan heb ik het vooral over bedrijven die al meerdere content vormen (dus bijvoorbeeld blogs, video’s etc) en meerdere platformen (e-mail marketing, social media) gebruiken. Dan moet je gewoon heel goed kijken hoe een nieuwe content vorm past in je content plan.

Nu is natuurlijk de vraag: HOE dan?

Er zijn drie soorten content:

1)     Impulsief

2)     Gepland

3)     Adverteren

De eerste content soort is Impulsief. En daarmee bedoel ik:Je deelt wat je op dit moment bezighoudt in een post.

De meeste ondernemers leggen de nadruk op de eerste categorie.

Dit heeft als voordeel dat je volger precies te zien krijgt wat er op dit moment leeft bij jou.

Dit heeft als nadeel dat je volger precies te zien krijgt wat er op dit moment leeft bij jou. Dit betekent ook een eventuele emotie die er nog opzit.

Kortom: elk nadeel heeft zijn voordeel 😉

Nadeel van impulsieve content is dat je inspiratie nodig hebt. En laat die nu juist niet altijd op afroep en ‘impulsief’ voorradig zijn.

Nadeel van impulsieve posts is ook dat je altijd het gevoel hebt dat het ‘contentmonster’ gevoed moet worden. Een dag geen inspiratie? Een dag geen nieuwe post.

De tweede content soort is Geplande content.Je deelt content die je hebt ingepland in je content planning. Zoals bijvoorbeeld je wekelijkse nieuwsbrief, die je geen nieuwsbrief noemt. Maar in ieder geval dus je wekelijkse mail naar je lijst. Of misschien schrijf je wekelijks een artikel. Of maak je net als ik wekelijks een podcast. Dat is geplande content.

Soms plannen ondernemers wel eens content, bijvoorbeeld bij een campagne of als de vakantie eraan komt.

Het voordeel van plannen is dat het ‘content monster’ altijd te eten heeft.

Het nadeel van plannen is dat je er tijd voor moet maken. En die tijd hebben wij ondernemers meestal niet veel ‘over’.

Over het algemeen doen wij ondernemers dit veel te weinig en liggen hier veel verborgen kansen.

Als je dit meer wilt, vraag dan het content commitment pakketje aan, want dan ga je je content dus echt plannen en ben je niet meer alleen afhankelijk van spontane content.

De derde content soort is Adverteren. Daarmee bedoel ik dat je eenpost op social media promoot of je maakt speciaal voor dat platform zoals Facebook, Pinterest of LinkedIn een advertentie. Dat doe je om meer meer bereik te krijgen om je boodschap te verspreiden of je adverteert op iets dat je gratis weggeeft, bijvoorbeeld een e-book, webinar of een test en op die manier e-mail adressen te verzamelen.

Soms adverteren ondernemers wel, maar niet structureel of strategisch.

Over het algemeen laten ondernemers hier ook veel kansen liggen en die kansen die kun je pakken door structureel te adverteren op je weggever.

Ik ben heel benieuwd als je dit nu zo gehoord hebt, het verhaal over content en de uitleg over de drie verschillende content soorten: waar ligt voor jou de nadruk? Adverteer je structureel en strategisch? Plan je content? Of deel je alleen impulsief? Waar liggen voor jou de kansen?

Dit zijn vijf manieren om te voorkomen dat jouw podcast én jouw content bedenken, maken en verspreiden veel te veel tijd kost:

1.      Binchen

Zorg er altijd voor dat je genoeg content op voorraad hebt. Dit kun je doen door te ‘binchen’. Blok een dagdeel in je agenda, liefst vast in de week. Begin die dag met een mindmap: welke onderwerpen komen direct bij je naar binnen als het gaat over jouw bedrijf, jouw business? Welke vragen krijg je vaak van (potentiële) klanten? Maak daarover je content.

2.      Waarde

Zorg dat je structureel een advertentie laat draaien op je weggever: een gratis e-book of test bijvoorbeeld waardoor jouw volgers je nog beter leren kennen. In ruil voor jouw waarde laten mensen een e-mail adres achter. De mensen op deze lijst kun je vervolgens inspireren met toffe mails waarin je ze tips geeft in tekst of video’s. Kortom: creëer waarde voor je volger.

3.      Out of the box

Heb je gebrek aan inspiratie? Je kunt 2 dingen doen. Eerste suggestie: forceer jezelf om tóch die blog te schrijven, video op te nemen of podcast te maken. Je snapt ‘m al: werkt meestal niet. Tweede suggestie: ga iets compleet anders doen. Ga naar een museum, trek je hardloopschoenen aan of schrijf een gedicht. Doe in ieder geval iets wat je normaal gesproken niet zo snel zou doen. Op deze manier train je je brein om anders en vooral creatief te denken, waardoor je zult merken dat je creativiteit begint te stromen als je het helemaal niet (meer) verwacht).

4.      Recyle

Stop met opnieuw verzinnen, kijk wat er al ligt. Schreef je een jaar geleden een top-blog? Maak daar ook een video en podcast van. Heb je een goede video gemaakt? Haal de audio eruit, zodat het ook een podcast is. Transcribeer, zodat je ook een blog hebt. We zijn als ondernemers zo geneigd om te denken dat we telkens het wiel opnieuw moeten uitvinden, terwijl je al goud gemaakt hebt. Als je naar een concert van Madonna gaat, wil je toch ook haar grootste hits horen? Durf te herhalen!

5.      Mindset

Lukt het maar niet om onderwerpen voor je podcast te bedenken of je content in te plannen? Merk je dat dit een terugkerend probleem is? Dan raad ik je aan om eens wat dieper te kijken welke belemmerende gedachte/ overtuiging hieronder schuilt. Anders blijft dit ‘euvel’ oppoppen, terwijl je er helemaal geen tijd voor hebt. Wat ik vaak zie, is dat ondernemers onbewust vaak de gedachte blijken te hebben: “wat heb ik nu eigenlijk te vertellen” of “dit kan ik niet”. Wees eens eerlijk, speelt dit bij jou ook? Aanpakken die hap, anders blijft het terugkeren.

Ik zou het geweldig vinden als dit blog jou inspireert. Laat me weten:mirjamhegger.nl/contact/. Welke manier om te voorkomen dat jouw podcast bedenken, maken en verspreiden veel te veel tijd kost, spreekt jou het meeste aan? Leuk om van je te horen!

Wil jij ook je eigen podcast starten of ervoor zorgen dat je meer luisteraars krijgt? Download dan nu helemaal gratis het Podcast Stappenplan via deze link. Ook als je nu nog niet precies weet wat je moet vertellen of je opziet tegen alle technische shizzle.

Geef een reactie