8 meest gehoorde obstakels om niet te gaan podcasten (en hoe je die direct kunt tackelen)

“Ik heb het te druk”, “ik snap niets van de techniek” en “wie zit er nu op mijn podcast te wachten”.

Vaak spreek ik bedrijven en ondernemers die wel willen podcasten, maar als puntje bij paaltje komt, hoor ik een potpourri aan obstakels, redenen en soms zelfs slechte excuses om niet te starten.

In dit blog lees je 8 redenen en ook hoe je deze direct kunt tackelen, zodat jij wel je eigen podcast start. Want hoe je het ook went of keert, jij als ondernemer kunt nu nog voorloper zijn met jouw eigen podcast.

Daarom krijg je ook nog drie simpele stappen om je podcast niet langer uit te stellen en direct te starten.

Dit zijn de 8 meest gehoorde redenen om niet te podcasten:

Obstakel #1 “Ik heb geen tijd”

Eigenlijk zeg je dan: “podcasten is voor mij weer een taak erbij”. Nu is het zo dat ik contentmaker ben, namelijk: podcast expert. En ik denk dat wij contentmakers (ook bijvoorbeeld videografen en bloggers) ondernemers niet helpen als we er ‘een dingetje bij’ creëren voor ze. Ondernemers hebben het al druk genoeg! Je podcast is juist een prachtig middel om blijvend waardevolle content te maken die in jouw business- en content strategie past. Sterker nog, met een doordachte strategie is jouw podcast een neverending content machine 😊

Obstakel #2 “Er zijn al zoveel andere podcasts”

Dit obstakel hoor ik heel vaak. Maar klopt het ook? Laten we even naar de cijfers kijken. Volgens de laatste schatting zijn er in Nederland een kleine 6.000 andere podcasts. Daarbij zijn een flink aantal journalistieke podcast rondom politiek, sport of radio programma’s die als podcast gemaakt zijn. Kijk eens om je heen. Welk bedrijf neemt podcasten echt serieus? En daarmee bedoel ik: welk bedrijf produceert consistent waardevolle content én verdient daar structureel geld mee? Precies. Die zijn op twee handen te tellen. Er is dus nog gigantisch veel ruimte om je met je bedrijf niet alleen te onderscheiden doordat je een podcast hebt, maar ook om waardevolle content te maken voor je luisteraars in jouw podcast.

Obstakel #3 “De techniek weerhoudt me”

Zo vaak spreek ik ondernemers die zich laten weerhouden van technische shizzle die volgens hen bij een podcast komt kijken. Ik snap je. Ook ik ben niet geboren met een technisch gen waardoor technisch gedoe een uitdaging is. Toch ben ik ervan overtuigd dat het mogelijk is om als technische no-no een podcast te starten, simpelweg omdat ik zo iemand ben én ik het zie bij niet-technische klanten. Toen jij je bedrijf startte, wist je ook niet hoe het allemaal werkte met bijvoorbeeld de inschrijving bij de KvK, verzekeringen en financiële shizzle. Maar het heeft je niet weerhouden om lekker voor jezelf te beginnen, omdat je drive sterk genoeg was. Stap voor stap leerde je hoe het werkte en is het je gelukt. Met een podcast en de techniek is het niet anders. Stap voor stap. Maar start wel met de eerste stap!

Obstakel #4 “De podcast trend is zo weer voorbij”

Een trend is volgens de Dikke van Dale een ontwikkelingslijn. In de mode of economie is een trend van voorbijgaande aard. Het ene seizoen zie je broeken met smalle en het volgende met wijde pijpen. Is het dan handig om een broek met smalle of juist wijde pijpen te kopen? Kortom: een trend gaat voorbij. Als je kijkt naar audio, dan is het gesproken woord zo oud als de mensheid. Podcasten is verhalen vertellen en dat doen we al sinds we zijn ontstaan. Een baby kan al geluid produceren voordat ‘ie kan lopen. Alle signalen om aan te nemen dat audio niet bepaald van voorbijgaande aard is.  Je eigen podcast starten is een beslissing die je maakt voor de lange termijn. Je kiest met het starten van jouw podcast voor een duurzaam instrument om jouw bedrijf te laten groeien.

Obstakel #5 “Ik heb geen goede stem”

Oh ja? Who said so? Heb je een kraakje in je stem? Vind je je stem te laag? Wie vindt dat dan? Interessant om daar eens naar te kijken. Want heel vaak hoor ik dit obstakel terwijl ik denk: “oh ja?!” En heb dan oprecht geen idee waar die ander het over heeft. Ik had ooit een klant die zei echt een nul te zijn in schrijven. Helpt het als ik zeg dat diegene nu wekelijks een heel populair blog heeft? Vaak zijn het oude verhalen die we zijn gaan geloven. Maar is het waar? De moeite waard om te onderzoeken. Want deze verhalen weerhouden je in het hier en nu om de dingen te doen waar jij warm van wordt en zin in hebt. Kortom: laat je niet weerhouden door oude verhalen.

Obstakel #6 “Ik weet niet hoe ik een goed verhaal vertel”

Vaak hoor ik: “ik heb geen idee hoe ik structuur breng in mijn verhaal” of “hoe vertel je een verhaal goed”. Er is maar 1 antwoord mogelijk en dat is: just start! Ik ben niet afgestudeerd in verhalen vertellen of vragen stellen. En toch ben ik gewoon gestart. Waren mijn eerste podcasts goed? Hell no! Stelde ik de goede vragen? Probably not! Maar ik ben gewoon gestart en daardoor steeds beter geworden. Mijn advies is dus ook: durf te leren. En steeds beter te worden. Maar ook te falen 😊

Obstakel #7 “Ik heb geen netwerk en dus kan ik geen goede gasten krijgen”

Stel dat je deze zin anders formuleert en het woordje NOG toevoegt: “Ik heb nog geen netwerk”. Een podcast gaat er juist voor zorgen dat je dit netwerk wel krijgt. Je krijgt toegang tot experts en misschien wel BN’ers die nooit tijd hebben. Het is mijn ervaring dat (ook veelgevraagde en drukke) mensen het super fijn vinden om hun verhaal te delen. Dat levert niet alleen jouw podcast mooie gesprekken op, maar zeker ook de gast zelf. Wees niet te bescheiden hierin en durf te vragen.

Obstakel #8 “Wie zit er op mij/ mijn podcast te wachten?”

Met stip op 1 en veruit het meest gehoorde obstakel om niet te starten met podcasten komt neer op: “wie ben ik om een podcast te maken over …” vul hier zelf jouw onderwerp in. En: “wie gaat er naar mijn podcast luisteren?” En, heel eerlijk. Ik ken deze gedachten maar al te goed. Voordat ik startte met mijn Hooked on Business podcast zijn al die gedachten met honderd duizenden keren gepasseerd. En dat zorgde ervoor dat ik me maandenlang liet weerhouden om te starten. En kijk nu! Mijn podcast stond meteen op nummer 1 in de categorie zakelijk en inmiddels maakte ik meer dan 100 afleveringen en werd mijn podcast meer dan 50.000 keer beluisterd. Toch is het allemaal begonnen met 1 simpele stap. En dat kun jij ook. Just start!

Goed, nu je al deze redenen op een rijtje hebt, is de tijd aangebroken om écht in actie te komen. Je bent ervan overtuigd dat jouw visie nu eindelijk gedeeld mag worden met de wereld. En je weet zeker dat jouw podcast aan jouw bedrijfsgroei gaat meehelpen.

Maar HOE start je dan eindelijk die eigen podcast?

Ik werk met klanten gestructureerd aan hun podcast volgens deze drie stappen:

Stap #1: Bedenk

Maak een Podcast Plan waarin je je doelgroep omschrijft, maar ook de vorm die je in de podcast gaat gebruiken, en ook de frequentie waarin je gaat publiceren en de lengte van je afleveringen. Ik kan je ook zeker adviseren om voorbeelden van andere podcasts te bekijken/ beluisteren. Kopieer nooit, maar laat je inspireren voor je eigen podcast.

Stap #2: Creëer

Zorg dat je alle technische shizzle op orde hebt: materiaal, software, maar ook RSS feed etc. Bedenk welke platforms je wilt gebruiken en hoe je de interviews (als je gaat interviewen) gaat aanpakken.

Stap #3: Promoot

Een eigen podcast is leuk, maar je wilt natuurlijk ook luisteraars voor je podcast. Zorg daarom dat je de Most Valuable Podcast in je markt wordt, deel heel veel waarde. Zorg dat je weet wat je luisteraars willen horen door ze regelmatig te betrekken bij je afleveringen.

Ik hoop natuurlijk dat dit blog jou het laatste duwtje in de rug geeft om nu eindelijk te starten met je podcast, laat het me vooral even weten, vind ik super leuk!

Nu ben ik ontzettend benieuwd:

Welk obstakel zit bij jou nog in de weg om jouw eigen podcast te starten? Of ben je na het lezen van dit blog overtuigd dat het nu jouw volgende stap is om (eindelijk) te beginnen? Download dan mijn Podcast Stappenplan om een vliegende start te maken!

2 reacties

  1. Hoi Mirjam, Met mijn stem zit het wel goed, jarenlang radio (en wat tv) gedaan bij 2 ziekenomroepen. Ideetjes ook voldoende. Ik heb denk ik wel een techniek-gen. Apparatuur is in huis. Maar waarom dan nog niet begonnen? Stuk motivatie. In mijn prive zijn er de laatste jaren nog al wat negatieve dingen gebeurt, waardoor ik niet de motivatie kon/kan vinden. Er is geen drive, zeg maar. Terwijl het juist goed zou kunnen zijn als ik mijn zinnen zou kunnen verzetten. Vriendelijke groet, John

    1. Wat jammer dat je nog niet bent begonnen! Leg je de lat wellicht te hoog? Start gewoon, je zegt zelf al dat het juist goed zou kunnen zijn. Maak het besluit en gaan. Succes!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.