De 10 do’s & don’ts om een podcast te maken – deel I

De 10 do’s en don’ts van een podcast maken – deel I

Ik wil graag mijn eigen podcast starten, maar waar en hoe begin ik?” Deze vraag hoor ik dagelijks. Natuurlijk kun je het wiel zelf uitvinden, maar het bespaart je tijd en een hoop frustraties als je leert van iemand die je voorging.

Als je iets nieuws leert, of het nu saxofoon spelen, breien of een podcast opnemen is, zijn er een aantal do’s and don’ts die heel handig zijn om te weten voordat je begint. Aangezien ik zelf al een aantal keren een podcast startte én daar anderen mee help, zette ik 10 Do’s en 10 Don’ts voor het maken van je eigen podcast op een rijtje. Zodat je het wiel niet meer opnieuw hoeft uit te vinden en leert van mijn fouten en successen.

In deze blog lees je 10 Do’s en in mijn volgende blog lees je de 10 Don’ts om een podcast te maken. Let’s GO!

Do #1: start met je podcast

Podcasts groeien als kool en ook in 2020 zal het aantal podcasts en luisteraars doorgroeien. 2020 zal niet het eindstation van de groei zijn. De verwachting is dat het maken en luisteren van podcasts de komende jaren net als de afgelopen jaren explosief zal groeien. Dat betekent dat het nu nog mogelijk is om met jouw eigen podcast een enorm verschil te maken voor je luisteraars. Wacht dus niet met het beginnen van je eigen podcast, maar start gewoon!

Do #2: professionaliseer je podcast

Doordat er meer podcasts bijkomen, zullen podcastmakers zich gaan onderscheiden door podcastshows te professionaliseren. In Amerika zijn prachtige hoorspelachtige blockbusters te beluisteren van o.a. Netflix en HBO, maar ook in Nederland zijn mooie true crime voorbeelden zoals ‘De Moord op Patrick’, ‘De Brand in het Landhuis’ en ‘Laura H’. Misschien is dit voor jouw eigen podcast nog een stapje te ver, maar kijk hoe je jouw eigen podcast kunt professionaliseren, bijvoorbeeld door goede apparatuur te gebruiken en in het editingproces tunes, audio-effecten of muziek toe te voegen.

Do #3: stel vragen aan je luisteraars

Stel vragen aan je luisteraars. Vraag bijvoorbeeld om te abonneren op je podcast of een review achter te laten. Dit kun je doen door deze vraag te stellen in een vaste outro van elke aflevering. Op die manier zal je podcast hoger komen in de podcastranking. En dus sneller worden beluisterd door anderen. Vraag ook of je luisteraars je aflevering willen delen op sociale media. Heb je bijvoorbeeld een podcast met restauranttips? Vraag dan of je luisteraars (waarschijnlijk restaurantliefhebbers) jouw podcast willen delen met andere restaurantliefhebbers die zij kennen.

Do #4: kies een niche voor jouw podcast

Kies een specifieke niche voor jouw podcast en maak voor deze doelgroep relevante content. Je mag echt heel specifiek zijn en uitblinken in jouw specialisme. Zo is er in Amerika een podcast over kantoorartikelen. Misschien is dit nét iets te specifiek voor jouw business, maar hiermee wil ik laten zien dat je een hele specifieke niche kunt kiezen om de juiste luisteraars aan te trekken.

Do #5: maak je podcast persoonlijk

Je mag jouw podcast heel persoonlijk maken. Hoe authentieker jij bent in je podcast, hoe beter jouw luisteraar jou kan leren kennen. Een gevolg is dat ze jou gaan vertrouwen en dat betekent weer dat ze eerder met je willen samenwerken of iets van je willen kopen.

Do #6: podcast als een slimme contentcreatie

Bedenk hoe je je podcast als een slimme contentcreatie wilt inzetten. Laat je je podcast transcriberen, zodat je er blogs van kunt maken? Of laat je een video meelopen, zodat je zowel audio als video- content hebt? Denk slim na, op deze manier kun je je content oneindig hergebruiken en wordt je podcast geen ‘dingetje erbij’.

Do #7: denk ‘out of the box’

Kijk verder dan je neus lang is en doe geen aannames over een podcast binnen jouw branche of voor jouw bedrijf. Grote merken als Tinder, KLM en IKEA podcasten op hun geheel eigen, unieke manier. Dat kun jij ook. Denk creatief en ‘out of the box’. Kijk hoe je met creatief editen en met het toevoegen van effecten en muziek jouw podcast (nog) dynamischer maakt. Ook kun je kijken hoe je vaste rubrieken of vragen toevoegt aan je podcast. En onderzoek bijvoorbeeld welke verdienmodellen mogelijk en passend zijn voor jouw podcast. Verkopen van kaartjes voor je live event? Crowdfunding? Betaalde gasten? Er is meer mogelijk dan je denkt!

Do #8: verwijs naar andere podcastafleveringen

Verwijs naar andere podcastafleveringen, zodat luisteraars sneller kiezen om meer afleveringen van jouw podcast te luisteren. Bereid je podcast voor, niet alleen de onderwerpen of volgorde, maar kijk ook waar je onderwerp eerdere podcast afleveringen raakt, zodat je kunt verwijzen. Wist je trouwens dat 85% van jouw luisteraars meerdere afleveringen van één podcast luistert? Veel hè?!

Do #9: bedenk een goed format voor jouw podcast

Denk van tevoren na over een vast format voor jouw podcast, dit scheelt op de lange termijn veel tijd.

  • Wat is je doel van je podcast?
  • Wat is de centrale vraag die je beantwoord wilt hebben?
  • Welke rode draad zit er in elke aflevering?

Natuurlijk doe je dit zonder saai te worden. Een rode draad zorgt wel voor herkenbaarheid, en daar houdt je luisteraar van, zoals bijvoorbeeld door vaste items in je afleveringen. En wees consistent!

Do #10: wees jezelf in jouw podcast

Wees jezelf in jouw podcast en ga geen rol spelen. Ook als je een podcast maakt voor de coorporate-wereld of organisaties willen mensen jou leren kennen. Ze horen het feilloos als je een rol speelt en dat werkt niet bepaald ‘luister-bevorderend’. Wees gewoon jezelf. Geef aan als je het niet weet, durf iets niet te weten, durf te vragen, durf je kwetsbaar op te stellen. Dat is wat je luisteraar wil: jou leren kennen. En niet een rol die je speelt.

Dit waren de tien podcast do’s, in de volgende blog lees je de podcast don’ts.

Nu ben ik natuurlijk ontzettend benieuwd:

Welke ‘Podcast Do’ ga jij toepassen voor jouw eigen podcast?

Wil je nog veel meer podcast tips en inspiratie? Download dan nu helemaal gratis mijn nieuwe ‘Podcast Stappenplan’ waarmee je stap voor stap ontdekt hoe je met alleen maar je eigen stem meer klanten krijgt en je concurrent voorbijraast.

Warme groeten,

Mirjam

Geef een reactie