De 10 voordelen en nadelen van Anchor

De 10 voordelen en nadelen van Anchor

There’s a new kid on the block: Anchor.fm. Podcasthost Anchor werd vorig jaar overgenomen door Spotify. Dat betekent dat jij via Anchor jouw podcast (to be) de wereld in kunt slingeren. Er zijn meerdere podcasthosts waarmee jij jouw podcast kunt neerzetten, maar: Anchor is gratis én Anchor maakt het heel eenvoudig om je podcast online te krijgen. Daarom is de host waanzinnig populair onder nieuwe podcastmakers en krijg ik veel vragen: “is Anchor betrouwbaar?” en “is Anchor de beste keuze?” Wat zijn de voordelen van Anchor?”

Op internet lees je via diverse bronnen dat je moet oppassen voor Anchor, omdat jouw content hun verdienmodel is. En ze daarom ‘aan de haal gaan’ met jouw podcastafleveringen. Daarnaast zouden ze zomaar zonder jouw toestemming reclame door jouw afleveringen pushen. Maar kloppen deze verhalen wel? En als het wel waar is, kun je dan niet beter een andere host kiezen?

In dit artikel lees je de tien voor- en nadelen van het gebruik van Anchor en tot slot lees je waarom ik persoonlijk heb gekozen voor een andere podcast host voor mijn eigen ‘Hooked on Business podcast’.

Wat zijn de voordelen van Anchor?

Voordeel 1: Anchor is gratis

Het eerste duidelijke voordeel van Anchor is dat het gratis is om je podcast via hen te hosten. Kortom, als jij jouw podcast via Anchor publiceert, kost je dat helemaal niets. Als je eerst eens wilt proberen of podcasten echt iets voor jou is, is dat mooi meegenomen. De prijzen van andere podcasthosts beginnen bij €5,- tot €10,- per maand. Natuurlijk is het fijn dat je niet elke maand een vast bedrag hoeft te betalen, want alle abonnementen – van websitehost tot betaalde kalender – per maand, die tikken best aan. Kortom: Anchor is lekker voordelig.

Voordeel 2: Anchor is makkelijk

Een ander voordeel van Anchor is dat de host veel techniek voor je uit handen neemt. Dat is voor echte techniek no-no’s (zoals ik 😊) natuurlijk superfijn. Het starten van jouw eigen podcast via Anchor is daarmee in een paar klikken geregeld. Kortom: Anchor maakt podcasten heel gebruiksvriendelijk en easy.

Voordeel 3: het gebruik van Anchor zorgt voor tijdwinst

Anchor regelt het aanmelden bij andere podcastplatformen in één klik voor je. Bij andere podcasthosts moet je jezelf bij platformen (zoals iTunes en Spotify) apart aanmelden. Anchor doet dat met één druk op de knop voor je. Kortom: een kind kan de was doen.

Voordeel 4: werken met Anchor draait om gemak

Werken met Anchor draait vooral om gemak. Daarom heeft Anchor het supermakkelijk gemaakt om een podcastaflevering direct via Anchor op te nemen. Na het opnemen, kun je je aflevering ook direct editen en publiceren in de app. Je hebt dan in principe geen extra software nodig, alles gaat via je mobiel en de Anchor app. Kortom: easy does it!

Voordeel 5: voeg een reclameblok toe aan je podcast

Anchor maakt het voor jou als podcastmaker mogelijk om deals te maken met bedrijven. Je voegt een reclameblokje toe aan je podcast en daar krijg je een vergoeding voor. De opbrengsten zijn vaak rond de €10/€15 per 1000 downloads. Dat is toch leuk meegenomen. Er is dan wel reclame in jouw podcast te horen en de vraag is: wil je dat? Verdienmodellen toevoegen aan je podcast staat (zeker in Nederland) nog behoorlijk in de kinderschoenen. Maar ook hier maakt Anchor het makkelijk voor je. Kortom: Anchor maakt het toevoegen van een verdienmodel aan je podcast mogelijk, luisteraars krijgen dan wel reclame te horen.

Voordat dit artikel op een commercial van Anchor gaat lijken, deel ik ook graag de nadelen die er zijn als je Anchor gebruikt als podcasthost.

Wat zijn de nadelen van Anchor?

Nadeel 1: geen inzicht in statistieken iTunes

Anchor meldt jou aan bij de verschillende platformen waar luisteraars jouw podcast kunnen vinden, zoals iTunes en Spotify. Hierdoor heb je geen eigen account bij de andere platformen, want dat gaat via het account van Anchor. Dit heeft twee nadelen voor jou.

Ten eerste heb je geen toegang tot de statistieken van de andere podcastplatformen. Dat is een nadeel, want de statistieken die je bij de verschillende platformen kunt inzien, zijn best informatief. Bijvoorbeeld welk percentage van elke aflevering wordt beluisterd. Dit geeft je inzicht in de onderwerpen die je luisteraar interessant vinden, hoe lang jij ze kunt boeien en wanneer je luisteraar afhaakt. Dit is belangrijke data om je podcast te verbeteren. Als je via Anchor jezelf hebt laten aanmelden bij andere platformen dan heb je geen toegang tot deze waardevolle statistieken.

Het is ook mogelijk om zelf je podcast aan te melden bij de podcastplatformen als je hosting bij Anchor hebt. Dat beveel ik dan ook ten zeerste aan. Klanten van mijn training krijgen stap voor stap uitgelegd hoe je dat (eenmalig) doet.

Nadeel 2: lastig switchen van podcasthost

Het tweede nadeel is dat het lastig is om te switchen van Anchor naar een andere podcasthost. Je bent via Anchor aangemeld bij de diverse platformen. Dat is meteen het voordeel van Anchor, want dan hoef je je podcast niet zelf bij al die kanalen aan te melden. Echter, het betekent ook dat je niet zomaar zelf je gegevens kunt veranderen bij die andere platformen. Stel dat je van Anchor naar een andere host wilt verhuizen, moet je zelf met de verschillende platformen in contact komen om je account om te zetten. Dat betekent gedoe, als het al lukt. En als het niet lukt en je switcht toch naar een andere host, ben je je abonnees op je podcast kwijt en moet je opnieuw beginnen. Niet zo fijn.

Nadeel 3: je hebt geen back-up met Anchor

Als je opneemt via Anchor, staat je content alleen op Anchor. Het is zeer aan te bevelen om de afleveringen ook naar je computer te downloaden, zodat je een back-up hebt. Mocht er iets met Anchor gebeuren, dan ben je tenminste niet je opnames kwijt.

Nadeel 4: editen via Anchor is niet heel nauwkeurig

Zoals je hiervoor hebt kunnen lezen, kun je je podcast editen via de Anchorapp. Als je hiervoor kiest, is een nadeel dat dit vrij grof gaat. Je hebt niet de controle en flexibiliteit zoals je bij normale andere editingsoftware op je computer hebt. Hierdoor is het niet mogelijk om dezelfde kwaliteit als andere editingsoftware te krijgen. Daarnaast is het natuurlijk wel mogelijk om je podcast te downloaden (zie nadeel drie) en te editen via andere software. Nadeel hiervan is dat dit een extra handeling is.

Nadeel 5: de opbrengsten van reclame zijn relatief laag

Zoals bij voordeel vijf aangegeven, is het vrij makkelijk om reclame aan je afleveringen toe te voegen via je Anchorapp. Daarmee verdien je wat geld met je podcast. De meeste podcasts hebben moeite om boven de 1.000 of 2.000 downloads per maand uit te komen. Die aantallen kunnen voor je bekendheid en expertstatus in jouw niche al een gamechanger zijn. Ik denk dat je het met me eens bent als ik zeg dat je van reclame-inkomsten rond de €10 – €20 euro per maand niet rijk wordt. Daarnaast krijgen je luisteraars reclame te horen waar ze niet op zitten te wachten en jij krijgt een paar euro in ruil daarvan. Mocht je podcast wel veel luisteraars trekken dan is het lucratiever om met een andere partij samen te werken als verdienmodel, dan kun je zeker meer dan die €10,- per 1.000 downloads krijgen. In dit geval moet je het wel zelf regelen, natuurlijk 😊.

Waarom ik niet heb gekozen voor Anchor

De voordelen van Anchor zijn er zeker, helemaal voor mij als technisch no-no. Anchor is gratis, makkelijk en onderdeel van Spotify en daarmee, mijns inziens, betrouwbaar.

Ondanks de voordelen van Anchor koos ik er toch voor om mijn eigen ‘Hooked on Business podcast’ via een ander podcastplatform te hosten. Waarom?

Mijn podcast is een serieus en essentieel onderdeel van mijn bedrijf en het is mijn intentie om dit nog lange tijd voort te zetten. Daarom zijn de kosten van een host niet bepalend voor mij. Het moet vooral goed werken. En daar betaal ik graag voor.

Persoonlijk houd ik er niet van om gratis diensten te gebruiken voor iets dat écht belangrijk is voor mijn bedrijf. Ik betaal graag die €10,- per maand aan mijn host (Podbean), zodat ik goede dienstverlening krijg. Als ik gratis gebruik maak van een host, dan blijf ik persoonlijk het idee houden dat er elk moment een addertje onder het gras vandaan kan komen. En daar houd ik niet van.

Mijn conclusie over het gebruik van Anchor

Anchor is gericht op gebruikersgemak van de podcast, waardoor podcasten steeds makkelijker wordt en dat vind ik natuurlijk super positief! Ik verwacht dan ook dat zij dit gebruiksgemak steeds meer zullen verfijnen en podcasten nóg makkelijker maken, top.

Alhoewel ik (ondanks diverse bronnen op internet) nergens in de voorwaarden van Anchor kan terugvinden dat zij eigenaar worden van mijn content, vind ik het zelf prettig om het gevoel van controle te hebben over mijn eigen spullen. Dus ook mijn podcast. Bij mijn eigen podcasthost heb ik dat gevoel van controle wél. Ik zie veel voordelen aan het werken met Anchor en ik weet dat er genoeg grote podcasters werken met Anchor. Toch kies ik zelf voor een andere podcasthost waar ik graag een klein bedrag per maand aan betaal.

Het is mijn intentie dat dit artikel je helpt om een juiste keuze te maken voor een podcasthost en dat je nu écht in actie komt om eindelijk je eigen podcast te starten.

Maar HOE start je dan eindelijk jouw eigen podcast?

In mijn ‘Podcast Stappenplan’ lees je exact hoe je jouw podcastfundament neerzet, zodat je ontdekt hoe je met alleen maar je eigen stem meer klanten krijgt en je concurrent voorbijraast.

Wil jij een handig stappenplan voor het starten van je eigen podcast? Deze kan je via deze link aanvragen.

I’m sure: dit is jouw podcastmoment, just start!

Warme groeten,

Mirjam

Geef een reactie