De kracht van podcasten in 10 bulletpoints

Vorig jaar luisterden maar liefst vijf miljoen Nederlanders naar een podcast. Podcasten is hot! Waar komt dat vandaan en waarom is podcasten zo populair?

In deze blog lees je alles over de kracht van podcasten in tien bulletpoints. Mijn intentie is dat jij de kracht van podcasting ook gaat ervaren. Podcasten wordt nog door weinig bedrijven echt serieus wordt genomen. En met serieus nemen bedoel ik dat bedrijven consistent waardevolle podcastafleveringen maken én er vervolgens geld mee verdienen.

Ga maar eens na: welk bedrijf ken jij die dit doet? Toch wil ik je in tien bulletpoints laten zien wat nou écht de kracht van podcasten is, zodat jij inziet wat het kan doen voor jouw onderneming!

Kracht #1: audio luisteren

Een podcast luister je, het is namelijk audio. Dit betekent dat je naast het luisteren van een podcast ook gemakkelijk andere activiteiten kunt doen. Beeld je eens in: tijdens het sporten, autorijden of die vervelende huishoudelijke taken, kun je gemakkelijk een podcast luisteren! Daardoor is een podcast heel laagdrempelig en toegankelijk voor jouw luisteraars (en dus potentiële klanten).

Kracht #2: podcasten gaat niet verdwijnen

Vaak hoor ik: “podcasten is een trend” en “podcasting is nu wel over zijn hoogtepunt heen”. Ik ben overtuigd dat dit niet klopt, want podcasten gaat om verhalen vertellen en dat doen we al eeuwenlang. Voordat je kon lopen, kon je al brabbelen. Wij mensen zijn kuddedieren, we communiceren met elkaar via geluid. Een podcast is niets meer dan een medium om dat te doen. Een trend is van voorbijgaande aard. Audio, en dus ook podcasting, heeft in de loop der mensheid bewezen dat dat niet bepaald van voorbijgaande aard is. Dus: podcasting is here to stay!

Kracht #3: podcastluisteraars zijn loyaal

Een podcastluisteraar is ontzettend loyaal. Maar liefst 85% van de podcastluisteraars luistert je gehele aflevering af als hij eenmaal is begonnen met luisteren. En 87% luistert al je afleveringen, als hij je eenmaal heeft gevonden. Een podcastluisteraar is dus heel merkentrouw. Bedrijven doen er tegenwoordig alles aan om klanten aan zich te binden. Denk aan loyaltyprogramma’s en spaarsystemen; er gaan miljoenen in om. Met een podcast heb je een super laagdrempelig en goedkoop middel in handen, wat dat eigenlijk al doet. Zo hoef je geen miljoenen te investeren, je smartphone is genoeg 😊.

Kracht #4: mensen luisteren jouw podcast aandachtig

Een podcastluisteraar is niet alleen loyaal, maar luistert ook heel aandachtig en lang naar jouw aflevering. Uit onderzoek is gebleken dat podcastluisteraars maar liefst 30-60 minuten naar jouw podcastaflevering luisteren, gemiddeld 45 minuten dus! Vergelijk dat eens met een Instagramstory van een minuut of een YouTubevideo met een uiterste lengte van 12 minuten (waarbij de helft van de kijkers al na 6 minuten is afgehaakt). Jouw luisteraar is bereid om maar liefst 45 minuten naar jouw visie, stem, boodschap, inspiratie en kennis te luisteren.

Kracht #5: een podcast maken is laagdrempelig

Een podcast maken is laagdrempelig, een kind kan de was doen! Tegenwoordig is het met behulp van speciale apps ongelofelijk makkelijk om je podcast op te nemen, te editen én te publiceren.

Kracht #6: podcasten is goedkoop

Als je wilt starten met podcasten, hoef je echt geen honderden of duizenden euro’s te besteden aan professionele apparatuur of software. Je kunt al starten als je een smartphone met audiorecorder hebt. De meeste telefoons hebben dat wel! Als je daarna besluit om er écht mee door te gaan, kan je altijd nog investeren in goede apparatuur, maar ook dat hoeft helemaal niet. Er zijn bekende podcasters die alleen met hun mobiele telefoon opnemen. Tijdens het wandelen of autorijden, bijvoorbeeld 😊.

Kracht #7: er is genoeg ruimte om te podcasten

Vaak hoor ik: “er zijn al zoveel andere podcasts”. Oh ja? De cijfers wijzen uit van niet. De laatste telling gaf aan dat er een krappe 6.000 podcasts zijn in Nederland. Daarbij zitten ook veel actuele podcasts, zoals die van dagbladen en magazines. Ook sport en true-crime zijn goed vertegenwoordigd in dat aantal. Bedrijven die podcasten? Zoek ze met een vergrootglas. Er is dus genoeg ruimte om te podcasten voor jouw bedrijf!

Kracht #8: podcasten is onderscheidend

Omdat er nog maar zo weinig podcasts zijn, ben je nog echt een voorloper als je je eigen podcast start. Je podcast is een unieke manier om je te positioneren en jouw luisteraars te boeien en inspireren. Door te podcasten zorg je dat jouw bedrijf onderscheidend is!

Kracht #9: creëer je eigen podium met jouw podcast

Jij kunt een eigen podium creëren met jouw eigen podcast. Dit doe je door jouw unieke kennis te delen, over toffe inzichten te vertellen en waardevolle interviews te doen. The floor is yours! Door jouw eigen stem te laten horen creëer je een geheel eigen podium, zodat jouw luisteraars niet alleen een beetje ‘hooked’ aan je podcast worden, maar ook aan jou 😊.

Kracht #10: geld verdienen met je podcast

Er zijn heel veel mogelijkheden om geld te verdienen met je podcast, terwijl (ik herhaal het nog maar eens 😉) er nog maar zo weinig bedrijven zijn die dit toepassen. Allereerst is je eigen podcast een mooie manier om geld te verdienen, omdat je met je podcast automatisch ideale klanten aantrekt. Daarnaast kun je crowdfunding toepassen, advertenties en events aan je podcast koppelen of bijvoorbeeld geld vragen als je een podcastgast interviewt. Deze manieren staan in Nederland nog echt in de kinderschoenen en dat geeft jou juist mogelijkheden om dit succesvol toe te gaan passen.

Ik hoop natuurlijk dat deze blog jou het laatste duwtje in de rug geeft, om nu eindelijk te starten met je podcast!

Nu ben ik ontzettend benieuwd:

Wat wist jij nog niet over de kracht van podcasten? Ben jij anders gaan denken over podcasten voor jouw bedrijf door het lezen van dit blog? Wil je dit met me delen door mij een e-mail te sturen? In de tussentijd kun je alvast aan de slag gaan door het gratis ‘podcast stappenplan’ te downloaden!

Geef een antwoord