Als podcast expert krijg ik vaak de vraag: Ik wil wel podcasten, maar waar begin ik? Het antwoord is simpel, namelijk: bij de eerste stap. Maar ja, welke stappen zijn er dan allemaal? Je leest mijn antwoord in deze nieuwe blog. Of check hier de podcast als je liever luistert.
Praktische vragen
Vaak uit zo’n dilemma zich in allerlei praktische vragen. Hoe lang moet mijn podcast aflevering zijn? Hoe vaak moet ik posten? Moet ik alleen solo-afleveringen doen of ook interviews? Hoe doe ik dan een goed interview? Waar vind ik goede gasten? Allemaal vragen die te maken hebben met waar je moet beginnen als het gaat om podcasten.
Stappenplan
Om dat beginnen makkelijker te maken heb ik een heel handig stappenplan dat je gratis kunt downloaden op mijn site. In deze blog lees je kort welke 11 stappen aan bod komen:
- Wat is je doel
Om te weten waar je moet beginnen moet je je doel helder hebben. Waar wil je naartoe met je podcast? Is dat kennisdeling, je netwerk uitbreiden door met allemaal mensen in gesprek te gaan of simpelweg geld verdienen? Allemaal andere doelen dus belangrijk om te weten voor je begint. - Je doelgroep bepalen
Een ander belangrijk punt is je doelgroep. Voor wie ga je je podcast maken? Hoe duidelijker je daarin bent, hoe makkelijker het is voor je luisteraars om voor jou te kiezen. Zo maakt Rianne Dekker een podcast voor paardenliefhebbers die paardenwelzijn hoog in het vaandel hebben, Rachel Levi een podcast gericht op ambtenaren en Karin Kasius een podcast speciaal voor pedicures. Deze podcasters hebben van tevoren goed nagedacht over wie ze willen bereiken en de luisteraar weet direct of de podcast voor hem of haar bedoeld is. Kies en je wordt gekozen. Durf dus te kiezen. - Je onderwerp
Wat wordt het onderwerp van je podcast? Zie het onderwerp als een paraplu waaronder verschillende sub onderwerpen vallen. Zoals bijvoorbeeld de Diabetes Podcast van Loes Heijmans. Zij behandelt allemaal sub onderwerpen onder de grote paraplu diabetes; voeding en beweging, haar eigen verhaal en verhalen van andere mensen met diabetes. - De rode draad of centrale vraag
Welke vraag wil je dat er beantwoord wordt in jouw podcast? Denk daar goed over na. Zo’n vraag maakt het bijvoorbeeld makkelijker om gasten voor je podcast te kiezen. En om te bepalen welke onderwerpen erbij passen. Zo had ik zelf een Hooked in Business podcast over ondernemerschap maar wilde ik ook gaan podcasten over podcasten. Dat paste niet bij de Hooked on Business podcast dus ben ik met de nieuwe Podcast Masters podcast gestart. - De titel
Een titel kan je veel ruimte geven maar ook belemmeren. Bedenk dus goed of wat jij in de toekomst mogelijk wil doen allemaal onder die titel valt. Stel dat Karin van de Pedicure Podcast het ook over manicure wil gaan hebben, dan past dat niet onder die titel. Verwacht je dat je podcast mogelijk groter en breder wordt in de toekomst, overweeg dan om onder je eigen naam te podcasten. Als je eigen personal brand. - Intro
Stap 6 en 7 zijn twee belangrijke ingrediënten van je podcast. In het intro aan het begin van je podcast vertel je wie je bent, wat de naam van de podcast is en wat je luisteraar kan verwachten in de podcast. - Outro
De outro komt aan het eind van je podcast. Hierin geef je een call-to-action zodat luisteraars na het luisteren van je podcast weten wat ze kunnen doen om verder te gaan. Bijvoorbeeld een verwijzing naar een gratis weggever, een speciale aanbieding of een event. - Het format
Wil je gaan interviewen? Solo afleveringen opnemen? Die twee combineren? Of wil je misschien een rubriekjes podcast starten waarin verschillende elementen terugkomen zoals veel gestelde vragen beantwoorden, interviews en solo stukjes? Allemaal mogelijkheden waarvan jij kiest wat het beste bij jou past. - Frequentie
Hoe vaak ga je podcasten? 1x per dag, per week of per maand? Stel dat vast. De keuze is aan jou. - De lengte van je podcast
Hoe lang gaan jouw afleveringen ongeveer zijn? Mijn solo-afleveringen zijn bijvoorbeeld tussen 10 en 30 minuten en mijn interviews tussen 30 en 60 minuten. Zo weet je waar je je op gaat richten. - Je lanceerdatum
Dit is de belangrijkste stap om het plan compleet en concreet te maken. Zonder lanceerdatum weet je niet waar je naartoe werkt. Dus zorg dat je een lanceerdatum voor jezelf bepaalt want dan is de kans het grootst dat je het ook echt gaat doen!
NU BEN IK NATUURLIJK ONTZETTEND BENIEUWD:
Heeft deze blog je overtuigd om eindelijk jouw eigen podcast te starten? Wil je dit met me delen door mij een e-mail te sturen? In de tussentijd kun je alvast aan de slag door het gratis ‘podcast stappenplan’ te downloaden waarin je bovenstaande stappen nog veel uitgebreider kan teruglezen!