Podcast maken

Voordat we het gaan hebben over een podcast maken, eerst de vraag: waarom eigenlijk een eigen podcast? De reden is: aandacht. Aandacht is cruciaal voor je bedrijf / stichting / instelling / etc. Zonder aandacht is er geen bedrijf, stichting of instelling. En aandacht krijgen is één ding, maar het vasthouden van die aandacht nog een stuk uitdagender.

De gemiddelde aandachtsspanne van mensen wordt steeds korter: we gingen van spelshows op tv van 1,5, naar snelle YouTube video van gemiddeld 12 minuten naar Instagram Reels van 1 minuut!

Een podcast gaat tegen deze trend in en is ook significant anders dan andere media vormen zoals tv, social media of een krant. Het luisteren van een podcast doe je met volle aandacht terwijl je iets anders aan het doen bent zoals wandelen, klusjes in huis of autorijden. Ter vergelijking: probeer maar eens een video op YouTube te bekijken en tegelijkertijd de hond uit te laten: dat is niet zo’n goed idee 😉

Uit onderzoek blijkt dat podcast luisteraars gemiddeld 30-45 minuten naar een podcast luisteren. Hoezo zou aandacht vasthouden moeilijk zijn?! Met een podcast niet!

In 3 stappen je eigen podcast maken

Een podcast maken is eigenlijk helemaal niet moeilijk en je hebt heel weinig investering nodig. Je kunt al beginnen met de microfoon van je telefoon.

Hieronder leg ik de 3 stappen uit hoe je kunt starten met podcasten:

Stap 1: bedenk

Voordat je naar de winkel rent om een microfoon aan te schaffen is het goed om even na te denken wat voor podcast je gaat opzetten. Beantwoord hierbij vragen als: titel, rode draad, format van je podcast. Hier heb ik een handig Stappenplan voor gemaakt zodat je hierbij stap voor stap geholpen wordt. Je kunt deze hier downloaden.

Als je weet wat voor podcast je wilt opzetten en met welk doel is het makkelijker om het vol te houden. Ook kan je daardoor beter bepalen wat voor podcast-apparatuur je nodig hebt. Volstaat je telefoon of heb je een andere setup nodig?

Stap 2: creëer

Als je een beeld hebt van hoe je podcast eruit gaat zien kun je naar een microfoon kijken. Wellicht doe je het gewoon met je telefoon, maar wellicht wil je iets meer kwaliteit. Er zijn veel scenario’s voor veel verschillende budgetten. Het is dus niet zo te zeggen welke microfoon je moet kopen. Om je toch op weg te helpen heb ik een overzicht gemaakt van een aantal microfoons en toebehoren. Je kan dit overzicht hier downloaden.

Belangrijk in het bepalen van de microfoon(s) die je wilt is of het solo-afleveringen zijn of dat je het samen met anderen doet, bijvoorbeeld door ze te interviewen. Een solo-aflevering kan je prima opnemen met ene USB-microfoon. Echter, als je iemand wilt interviewen dan kan je niet zo maar een USB-microfoon erbij prikken. Dan heb je een andere setup nodig. Nogmaals, bekijk dit overzicht om te bepalen welke microfoon het beste bij jouw situatie past.

Als je een microfoon hebt dan kun je gaan opnemen. Wij training onze studenten in het werken met Audacity. Dat is een open source project en daarom gratis. Het is wellicht niet de beste software maar het werkt prettig en is redelijk overzichtelijk. Ik heb ook gewerkt met Hindenburg, wat gebruiksvriendelijk is maar wel wat prijzig. En wil je alle edit mogelijkheden? Dan kies je Adobe Audition.

Nadat je je eerste podcast aflevering hebt gemaakt, dat kan gewoon een trailer zijn, meld je je aan bij een podcast host. Wij werken graag met Springcast.  Bij je podcast host maak je iedere aflevering aan, je upload je geluidsbestand, je vult de titel in en een beschrijving van de aflevering. Van je podcast host krijg je een link, de RSS-feed. Deze heb je nodig voor de volgende stap.

Eenmalig meld je je aan bij de verschillende podcast platformen zoals Spotify en Apple. Nadat je hier bent aangemeld updaten zij automatisch als je bij je podcast host een nieuwe aflevering aanmaakt. Gefeliciteerd, jij hebt je podcast live!

Stap 3: lanceer

Je podcast maken houdt natuurlijk niet op nadat deze gemaakt is. Je hebt ook luisteraars nodig! Lanceren is daar een mooi eerste middel voor. Iets dat nieuw is heeft nieuwswaarde (what’s in a name!) en dus is de lancering van je podcast hét moment om extra aandacht te krijgen voor je podcast, waardoor je je podcast met een boost kunt starten.

Maak mensen vooraf nieuwsgierig dat er wat aan zit te komen. Zorg dat er naast je trailer 3 afleveringen live staan. Maak binnen 24 uur zo veel mogelijk reclame voor je podcast en bouw die marketing hierna langzaam af naar het niveau waarop je normaal aandacht ervoor zou geven. Publiceer in de dagen na de lancering ook nog af en toe een aflevering.

Succes!

Wil je meer podcast inspiratie?

Podcast Masters Magazine

Wil jij je eigen podcast maken, maar zie je op tegen het technische gedoe? Of heb je al een eigen podcast en wil je meer inspiratie, bijvoorbeeld hoe je meer luisteraars krijgt? Bestel dan nu het Podcast Masters Magazine bij je thuis: het allereerste Nederlandstalige magazine over podcasten is namelijk uit.

Bestel nu hier jouw exemplaar hier en de podcast glossy ligt over een paar dagen bij jou thuis!

Boek Mirjam Hegger Podcasten voor ondernemers

Boek: Succesvol Podcasten Voor Ondernemers

Mijn Boek ‘Succesvol Podcasten Voor Ondernemers – In 4 simpele stappen’ is hét boek voor ondernemers die impact willen maken, razend snel willen starten, groeien en geld willen verdienen met hun eigen podcast. Gegarandeerd zonder technisch gedoe.

Klik hier voor meer informatie

Podcast Academy

Wil jij nu eindelijk jouw eigen podcast maken en stap voor stap getraind en begeleid worden door podcast professionals in het opzetten van jouw eigen nummer 1 podcast? Start dan nu met de Podcast Academy.

Kijk hier voor alle informatie.