Podcast Rebel Thijs Lindhout: exclusief interview (blog)

Thijs Lindhout was één van de allereerste onafhankelijke podcast makers in Nederland, hij startte zijn 100% Inspiratie Podcast al in 2016. Inmiddels bereikt hij met zijn podcast miljoenen luisteraars en interviewde hij onder andere Rico Verhoeven, Monique van de Ven, André Kuipers en Ali B. Thijs is super praktisch en geeft hele concrete tips hoe jij van jouw eigen podcast ook een doorslaand succes kunt maken.

Deze blog is de verkorte versie van het interview met Thijs.
Liever het hele verhaal horen? Beluister dan de opname.

Zoektocht naar geluk en succes

Thijs Lindhout begon in 2016 aan zijn podcast avontuur met een zoektocht naar geluk en succes. Hij deed dat met een zelfhulp-achtige route. Thijs vertelt: “Mijn succesformule en visie op geluk bestond uit 5 stappen. In stap 1 ontdek je wie je bent. Waar krijg je energie van? Waar ligt je passie? Als je dat weet, maak je in stap 2 een plan. Waar wil je zijn over een paar jaar en hoe wil je daar komen? Stap 3 is nadenken over de uitvoering van dat plan. Zijn er mensen die hebben bereikt wat jij hebt bereikt? Zijn er shortcuts of bewezen strategieën? In stap 4 ga je keihard in actie komen. Stap 5 is de laatste stap en dat is steeds weer opstaan en verder gaan als je op je bek bent gegaan. Niet opgeven.”

Entertainment en inspiratie samenvoegen

Zijn podcast begon vooral door een brandend verlangen naar een eigen theatershow. Thijs wilde de wereld van entertainment en inspiratie samenvoegen. Van concerten en inspirerende seminars. In 2014 en 2015 gaf hij een paar keer een echte theatershow met muziek, humor en inspiratie. Maar met alleen familie en vrienden als publiek, kon hij geen zalen blijven vullen. Dat inspireerde hem om met zijn podcast te beginnen. “Ik moest bekender en zichtbaarder worden. Als die gast van 100% Inspiratie, kon ik misschien wel die theaters vullen. Dus dat werd mijn missie. In 2018 heb ik weer een theatershow gedaan en kon ik de zaal eindelijk vullen met fans in plaats van familie”, aldus Thijs.

Volhouden als het tegenvalt

Thijs heeft voor zijn eerste podcast iedereen op LinkedIn, Facebook en alle mensen in zijn telefoon benaderd. Zorgen dat iedereen wist de link naar zijn eerste podcast met Remco Claassen had. Daarna volhouden en week na week een nieuwe episode publiceren. Ook toen de luistercijfers nog tegenvielen en de resultaten niet naar wens waren. Pas na twee jaar merkte hij dat hij een echte following begon op te bouwen. Hij licht toe: “Mensen gingen me herkennen. Bij winacties reageerden tientallen mensen. Ik werd herkend op events en mensen bedankten me voor mijn podcasts. Ik had dus niet voor niets volgehouden.”

De rebel zijn

De bekende gasten kwamen niet vanzelf in zijn podcast. Daar gingen wat rebelse en creatieve acties aan vooraf. In het publiek gaan zitten van het Formule 1 Café waar Robert Dorenbos te gast was. Hem erna simpelweg aanspreken en vragen of hij als gast in zijn podcast wilde. Op een soortgelijke manier benaderde hij ook André Kuipers. Giel Beelen stond ook hoog op zijn lijst maar was lastig te pakken te krijgen. Thijs lacht: “Uiteindelijk lukte dat door een interview te doen met zijn toenmalig 3FM-collega Eva Koreman. Zij had ook een tof verhaal maar het was eigenlijk onderdeel van de strategie om Giel te spreken.” Wat hem betreft zijn de mogelijkheden eindeloos wanneer je iemand als gast wil hebben. Iedereen is te vragen. Als je maar iets te bieden hebt.

Sacred space

Iets te bieden heeft Thijs zeker. Gecombineerd met zijn nieuwsgierigheid en passie ontstaan er inspirerende gesprekken en waardevolle content. Hij heeft een talent voor mensen op hun gemak stellen. Zijn gasten een veilig gevoel geven waardoor ze vrijer gaan praten. Kwetsbaarder zijn en vergeten dat die microfoon er is. “Ze worden tijdens zo’n uur in een soort hypnose gezogen. Het is voor hen ook echt iets bijzonders. Die tijd is onze sacred space. Het is wel mijn ‘zone of genius’ om zo’n unieke sfeer te creëren”, geeft Thijs schuchter toe. En die sfeer voelen zijn luisteraars ook. Hij krijgt regelmatig mails van fans die door zijn gesprekken geraakt zijn. Iets waar hij van tevoren alleen maar van kon dromen.

Van podcast naar business

Gaandeweg merkte hij dat het oorspronkelijke doel van bekender worden en theaters vullen, niet meer de enige reden voor zijn podcast was. “Ik merkte dat ik die interviews ook ontzettend leuk vond om te doen. Inspirerende mensen spreken. Heel veel leren over geluk, succes, spiritualiteit en liefde. En daar zelfs geld mee verdienen.” Want dat middel om een droom te realiseren ging een eigen leven leiden en werd langzaam een business. Thijs lacht: “Maar het mag natuurlijk nog steeds groter. Een tour die 6.000 mensen trekt is tof maar als ik de 60.000 kan halen, is dat nog veel toffer.”

Geld verdienen met zijn podcast

Het verdienen van geld door zijn podcast begon door een van zijn gasten. Thijs vertelt: “Ik ging Martijn van den Berg interviewen. Hij heeft een online vastgoed academie waarin je leert hoe je rijk wordt van beleggen in vastgoed. Martijn bood uit zichzelf een commissie aan voor verkopen die uit de podcast zouden komen. Simpelweg korting bieden aan luisteraars vond ik saai dus ik stelde een bonus voor in de vorm van een 1-op-1 coachcall met Martijn.” Dat bleek een schot in de roos want Thijs hield daar een flink bedrag aan over. Sindsdien nodigt hij vaker gasten uit die iets te bieden hebben. Niet persé allemaal zo lucratief zijn als de podcast met Martijn maar zeker de moeite waard.

Meer impact maken

Dat verdienen ziet hij als een win-win situatie voor zichzelf, zijn gasten en zijn luisteraars. Zijn gasten vergroten hun bereik. Zijn luisteraars krijgen toegang tot kortingen en bonussen die nergens anders te krijgen zijn. En zelf kan hij makkelijker geld te investeren in advertenties om nog meer mensen te bereiken. Hij overweegt ook om op termijn betaalde spotjes aan zijn podcast toe te voegen. Dat wordt in Amerika al volop gedaan en is wat hem betreft de toekomst van podcasting. Thijs: “Wat ik wil is impact maken. Ik krijg zulke mooie e-mails van luisteraars dat mijn podcast grote, positieve impact op hun leven heeft. Als ik meer geld verdien, kan ik meer gratis waardevolle content maken, mensen bereiken en meer impact maken.”

Verbinding met jezelf

Door zijn zoektocht heeft Thijs inmiddels een ander beeld op geluk. In de afgelopen 5 jaar, heeft hij 250 episodes gemaakt en zeker 200 experts geïnterviewd. Maar ook allerlei pieken en dalen meegemaakt in zijn leven. Daardoor heeft hij veel verschillende visies op geluk gevonden. Het leven is volgens Thijs dan ook geen zoektocht naar geluk en succes maar veel meer een zoektocht naar verbinding met jezelf. Geluk en succes zijn daar mooie gevolgen van. “Die verbinding met jezelf is hetgeen waar je het meest invloed op hebt en de plek waar je alles gaat vinden wat je zoekt”, aldus Thijs.

Nu ben ik natuurlijk heel benieuwd:

Ga het na het lezen van dit interview met Thijs Lindhout kriebelen om van jouw podcast net zo’n succes te maken? Superleuk als je dit met me wil delen door mij een e-mail te sturen. In de tussentijd kun je alvast aan de slag door het gratis ‘podcast stappenplan’ te downloaden!

Geef een antwoord