Je eigen podcast starten in 3 simpele stappen

Je eigen podcast starten in 3 simpele stappen

Wil je je eigen podcast starten? In dit blog lees je hoe je dat doet in 3 simpele stappen. Wil je dit blog liever luisteren? Dat kan ook, ik heb er een podcast aflevering van gemaakt:

Vaak krijg ik de vraag: waar en hoe begin ik als ik een podcast wil starten?

In de basis zijn op die vraag twee antwoord-versies mogelijk.

De lange en de korte versie.

De lange versie kom ik zo meteen op terug.

De korte versie is: Begin. En dat is – ik zal je dat vast verklappen – ook waarmee ik dit artikel deze week zal afsluiten. Begin gewoon! En alat je niet afremmen of afleiden door allerlei technische ingewikkeldheden (Google is your best friend) of een ego die tegen je tettert dat er toch niemand op jouw podcast zit te wachten.

De lange versie is een gedegen plan. En als je mij een beetje kent, dan weet je: daar ben ik wel van, zeker als het om podcasten gaat.

Waarom?

Omdat ik veel bedrijven zie stranden met hun goede podcast-voornemens, omdat ze zonder plan beginnen. En omdat, als je naar de grote podcast shows van personal brands in Amerika kijkt (zoals bijvoorbeeld Joe Rogan, Marie Forleo, John Lee Dumas, Brendon Burchard, Amy Porterfield en James Wedmore) je dan toch echt maar 1 conclusie kunt trekken: zij hebben een gedegen plan met 1 rode draad: consistentie. En dat heeft dan weer als belangrijkste resultaat: heel veel luisteraars. Drie keer raden wat dat voor gevolgen heeft voor hun bedrijfsgroei 😊

Wil je een succesvolle podcast? Dan is het dus belangrijk dat je een gedegen plan hebt en consistent publiceert.

Saaie en platgetrapte boodschap?

Think again. En wees eerlijk:

  • In hoeverre heb je echt een plan?
  • In hoeverre ben jij echt consistent?

Ok, ik snap dat ‘een plan’ niet heel sexy is. Je bent ondernemer dus hé, je wilt gewoon actie, DOEN!

Laat ik het plan dan zo simpel mogelijk voor je maken. En, haak je tussentijds af, neem dan de shortcut, weet je nog het begin van dit blog?! Inderdaad: begin in ieder geval!

Ok, let’s DO it!

Dit zijn de drie simpele stappen om een podcast te starten:

Stap 1: Bedenk

Stel allereerst vast wat je doel is van je podcast. Wil je je kennis verspreiden? Is het je bedoeling om met je podcast inkomsten te genereren voor je bedrijf?

Denk daarna na over je luisteraars. Wie wil je dat jouw podcast luisteren? Durf daarin ook medogenloos te kiezen. Durf jouw ideale luisteraar echt aan te spreken door gerichte informatie en inspiratie te bieden.

Wat wordt de vorm van je podcast: een monoloog waarin je bijvoorbeeld kennis of ervaringen deelt? Of ga je anderen interviewen over voor jouw luisteraars relevante onderwerpen? Of heb je de ambitie om echt een show neer te zetten à la De Wereld Draait Door, met rubrieken, muziek en gesprekken?

De meest populaire podcast vallen op door hun duidelijke format. Ik stel in mijn podcast bijvoorbeeld altijd de beginvraag: “Hoe Hooked on Business ben jij?” In de Damn Honey Podcast laten ze elke aflevering dezelfde rubriekjes terugkomen. En bij een format hoort bijvoorbeeld ook een duidelijke frequentie. Bijvoorbeeld dat je elke vrijdagochtend een nieuwe podcast aflevering publiceert.

Denk ook na welk materiaal je wilt gebruiken. Ga je voor simpel en snel door opnames te doen met de voicerecorder van je telefoon, met als gevolg dat de kwaliteit mogelijk minder is? Of ga je voor optimale kwaliteit en koop je radio kwaliteit microfoons, zoals Rode of Sure?

Dan de techniek: verdiep je in RSS, kies een host en meld je aan bij podcast platforms zoals Itunes en Spotify. Hierin gaat het ook om keuzes maken en daarbij is natuurlijk Google je best friend 😊

Stap 2: Creëer

De eerste stap is doorlopen, je hebt de voorbereidingen voor je podcast achter de rug. Nu is het tijd om daadwerkelijk je podcast te gaan maken.

Als je gaat interviewen, benader je je gasten. Vaak krijg ik de vraag: hoe krijg je toch elke keer van die gave gasten in je podcast? En het antwoord is simpel: gewoon vragen! Soms zeggen ze nee, maar dat betekent niet dat je ze later niet nog eens kunt vragen. Interview je op locatie? Dan raad ik je zeker aan om een paklijst te maken, zodat je niets vergeet (al ben ik alsnog eens mijn microfoon vergeten, gelukkig loste dit zich op doordat mijn gast zelf een goede microfoon had).

Spreek je zelf je items in? Kijk of je kunt binchen. Dus: ga een uur goed zitten om onderwerpen rondom jouw expertisegebied te verzamelen en spreek meerdere tegelijk in. Op die manier heb je een voorraadje en zit je nooit verlegen om een aflevering.

Vaak krijg ik de vraag met welke software ik mijn afleveringen opneem. Je hebt gratis software zoals Audacity. Mijn audio man is om technische redenen geen fan van Audacity, hij beveelt betaalde software, bijvoorbeeld van Adobe aan. Oriënteer je goed en bekijk welke software voor jou past.

Datzelfde geldt voor het editing programma: wil je zelf je afleveringen editen of besteed je het uit? Voordeel van zelf doen, is dat je geld bespaart. Voordeel van uitbesteden, is dat je tijd bespaart 😊

In Stap 1 heb je ervoor gezorgd dat je RSS feed klaarstaat en je hosting partij is geregeld. Het enige wat je nu hoeft te doen, is het klaarzetten van je afleveringen. En dan…. druk op de knop en je eigen podcast is een feit!

Stap 3: Promoot

Het is zo’n beetje hetzelfde als met het openen van je eigen bedrijf: heb je geen klanten, dan heb je geen bedrijf. Zo is het mijn inziens ook met een podcast: heb je geen luisteraars, dan is een podcast misschien leuk, maar niet succesvol.

Op deze manier krijg je (meer) luisteraars:

Schrijf je eigen netwerk aan, te beginnen met je e-mail lijst, maar ook natuurlijk je social media kanalen als LinkedIn, Twitter, Facebook en Instagram.

Neem je interviews op met anderen? Vraag dan of zij het interview willen delen met hun netwerk. Op die manier maak je gebruik van elkaars bereik.

Laat geen mogelijkheid benut om je podcast te noemen. Bijvoorbeeld als je ergens gaat spreken, in je boek of als je anderen spreekt, noem je consequent je podcast.

Zet op je website en in de wekelijkse mails naar je lijst linkjes naar je podcast.

Roep je luisteraars op om zich te abonneren op je podcast, bijvoorbeeld in de in- of outro van je podcast. Op deze manier krijgen je luisteraars automatisch een berichtje als een nieuwe aflevering verschijnt. En dus zullen ze eerder luisteren.

Vraag je luisteraars om reviews achter te laten over je podcast, bijvoorbeeld in de vaste outro van elke aflevering. Op die manier zal je podcast hoger komen in de podcast ranking. En dus sneller worden beluisterd door anderen.

Maak blogs van je podcast afleveringen en verwijs in of onder het blog-artikel naar je podcast aflevering. Natuurlijk kun je in je podcast ook verwijzen naar je blog. Op die manier versterk je beide kanalen.

Ken je andere podcasters? Kijk of je in elkaars podcast kunt komen met een interview of vraag of de andere podcast maker wil verwijzen naar jouw aflevering bijvoorbeeld.

Simpele tip, maar vergeet ‘m zelf ook nog wel: vraag je luisteraars om te delen! Heb je bijvoorbeeld een podcast met restaurant tips, vraag of je luisteraars (waarschijnlijk restaurant liefhebbers) jouw podcast willen delen met andere restaurant liefhebbers die zij kennen.

Ik zou het geweldig vinden als dit blog jou inspireert. Laat me weten: mirjamhegger.nl/contact/. Welke stap om te starten met Podcasten ga jij vandaag nog zetten? Leuk om van je te horen!

Podcasting is hot en happening. Ik schreef hierover het Podcast Trend Rapport 2020 waarin je super beknopt leest wat de 11 belangrijkste podcast trends zijn in 2020, zodat jij eindelijk je podcast start of serieus gaat nemen. Download het Podcast Trend Rapport nu helemaal gratis via deze link.

Geef een antwoord